Annons

Problem med minneskort i EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

selstam

Ny medlem
Hej!

Har inte fotat speciellt länge och köpte en begagnad EOS 1000D som första kamera i våras.

Köpte nu i somras ett Transcend Klass 10 SDHC 8GB minneskort (NetOnNet) och det fungerar rätt dåligt. Ibland kan jag ta 4-5 bilder innan kameran säger "Kortet är inte formaterat". Ibland kan jag ta 60-70 bilder innan jag får samma symptom.

Alla gånger har jag lyckats rädda bilderna med Testdisk men det börjar bli jobbigt.

Finns det något generellt problem med 1000D eller har jag bara haft oturen att få tag på ett måndagsexemplar av minneskort?

Kör just nu på min GoPro-kameras Samsung SDHC 32GB-kort istället men har inte hunnit testa så mycket ännu.

// Selstam
 
Jag använder alltid de korten och det har fungerat som det ska. Eftersom kameran säger något om "formatering" - du formaterar väl kortet i kameran? Jag använder aldrig "radera", utan formaterar varje gång jag tömt kortet.
 
Mina personliga erfarenheter av just Transcend är inte så bra.
Hade ett CF-kort från dem som inte gjorde annat än strulade.

Verkar över huvud taget vara problem med just det märket.
Numera kör jag i princip bara med Sandisk.
Förvisso dyrare, men jag har aldrig någonsin haft något som helst problem med de korten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.