Annons

Problem med min SB-800? Inställning eller trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Ska försöka förklara detta så ni förstår =)

Idag var jag ute på crusing och skulle fota i gävle, fotade en hel del, men efter ett tag så märkte jag att blixten inte avfyrade. Jag får nu heller inte igång den. Den är igång som vanligt med display o allt, när jag trycker på röda knappen för att fyra av en textblixt så blinkar den i ett par skunder precis som om blixten fyrats av, sen kan jag "testa igen" även fast det inte händer nått.

Då testade jag att titta in i blixten när jag tryckte, då såg jag en SVAG blixt... alltså så man nästan inte såg den fast jag tittade rakt in i blixten.

Det är en D200 jag har, den interna blixten funkar utan problem.

Nån som ahr förslag på vad som kan hänt? trasig? inställning?

Trist då detta är 3e gången jag avänder blixten (har inet hunnit läst på så mycket om den än, idag testade ajg bara lite blixt i andra ridå osv på cruisingen... så länge det nu gick)

Hoppas det är nått enkelt jag ställt till med =(

Även nu när jag sitter hemma framför datorn funkar den inte, jag har den loss från kameran, den startar igång som vanligt och "låter" som den är igång.. och när jag trycker reagerar den precis som den har blixtrat? Men nån blixt kommer inte.

Mvh
Markus
 
Låter som att blixtröret har gått sönder tyvärr. Kan kanske vara något annat, men frisk verkar den inte vara.

/Johan
 
Nu när jag steg upp så tryckte jag på röda knappen för blixt, då blixtra den som vanligt en gång, sen är det så som jag beskrev ovan =(
 
sorry för mitt spam =)

Men när den får ligga länge, så funkar den att blixta med EN gång..sen resten av gångerna är det sånt extremt litet ljus när man trycker på blixtknappen.
 
Jan Emanuelsson skrev:
Det kan inte vara så enkelt som att batterierna är slut?

Vet inte? första omgången batterier jag har i kameran, så jag vet inte hur den beter sig när dom är slut? Finns det nån indikation på blixten tro?

(måste läsa lite manual)

Jag har som ingen uppfattning hur länge batterier till blixten räcker =) det är splirrans nya uppladdningsbara, så det kanske krävs nån uppladdning innan det är nog med kräm
 
Vad jag vet så är det ingen indikator som talar om när batterierna är slut. Det tar bara längre och längre tid för blixten att ladda upp sig. När blixten är uppladdad lyser ju en röd diod och då är det bara att fota som vanligt.

Prova att byta batterier tycker jag.
 
johanu skrev:
Vad jag vet så är det ingen indikator som talar om när batterierna är slut. Det tar bara längre och längre tid för blixten att ladda upp sig. När blixten är uppladdad lyser ju en röd diod och då är det bara att fota som vanligt.

Prova att byta batterier tycker jag.

Dom sitter i laddaren nu, jag hoppas det är detta.

Lite pinsamt blir det väl men =)
 
Ehh, det är inte så att batterierna är slut? Har haft min SB-800 länge och det är exakt sådär den beter sig när de är slut. Den blinkar rött för att den underexponerar pga dåligt tryck.
 
stoffe_fs skrev:
Ehh, det är inte så att batterierna är slut? Har haft min SB-800 länge och det är exakt sådär den beter sig när de är slut. Den blinkar rött för att den underexponerar pga dåligt tryck.

Läser du trådar innan du svarar? =)
 
Jo men ibland vetdu så laddar man en sida i bakgrunden medans man läser andra sidor på nätet och så innan man svarar så har 3 andra svarat. Jag ber om ursäkt, men det var väl ganska uppenbart att det gällde batterierna i ditt fall, där för han flera andra svara innan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.