Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min "nya" EF 100-400 L-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Har precis köpt en begagnad som inte vill riktigt. Lite när som, börjar den knattra fram och tillbaka runt fokuspunkten och kan inte låsa. Det är inte som när en glugg jagar mellan ytterlägena, utan pyttesmå rörelse i skärpedjupet runt fokus. Det sker i huvudsak på lång brännvidd med kort skärpa, men inte helt hållet konsekvent där. Gjort rent kontakter, kollat alla exponeringsmetoder, alla AF-modes, fipplat med alla kontakter på gluggen, utan förståss af/mf =P, provat olika motiv. Inget tydligt felläge. Händer mer när man jobbat en stund med kameran. Reset på alla inställningar är gjord. Vridit den där ½ millimetern som gluggen kan vridas i fattningen så att ev glapp i kontakterna kunnat påvisas. Inget entydigt. Det är inte ISn, för den kör sitt race och låter inte så som USMn gör. Påminner väldigt mycket när man har en nervig sak i sökaren som far hit och dit samttidigt som man har Al servo som AF-mode.

Är det nån som alls hört talas om/varit med om nåt liknande? Skriv gärna isf.

Känns igen

Hej. Jag känner igen det du beskriver med ditt objektiv. Mitt 100-400 påminner om det. Åtminstone känns det så för mig. Det syns lättast tycker jag när man kör live view och zoomar in rätt ordentligt på displayen på 300-400mm. Känns som att den jagar fokus snabbt med små rörelser. Det är ofta jag missar skärpan på objekt på lite längre avstånd. Brukar alltid smattra av ett antal bilder samtidigt bara för att hoppas att någon av dem sitter som den ska. Oerhört tråkigt att inte ha förtroende för objektivet då man när man fotar mycket djur i naturen sällan får en chans till. Jag vet inte om det är något nervöst symptom från en felaktig fokusinställning från min 7D eller om det helt enkelt är fel på mitt objektiv. Jag har tappat det i backen vid ett tillfälle. Kom ett gäng svordomar kan jag lova. Från midjehöjd ner i backen på en grusväg då det lossnade från det värdelösa stativfästet jag hade då. Mitt Canon EF 70-200/2,8L IS II USM sätter alltid skärpan klockrent. Spelar ingen roll hur jag beter eller hur fort djuren rör sig. Bilderna blir alltid superskarpa så jag tvivlar på att det är kameran.

Hoppas du hittar lösning på ditt problem. Troligen kommer jag skicka in mitt för att se om de hittar något fel. Hoppas på lösning då jag verkligen gillar objektivet av så många orsaker när skärpan väl sitter.

Precis som Du beskrivit! Fast jag har inte använt Liveview. Jag skall ringa RCC i Götlabörg imorrn och lyssna. Kanske kan vi spara en felsökning för oss. Jag lägger ut besked här direkt när jag springer på ny info. Jätteglad om Du ville göra detsamma.

So long

Precis som Du beskrivit! Fast jag har inte använt Liveview. Jag skall ringa RCC i Götlabörg imorrn och lyssna. Kanske kan vi spara en felsökning för oss. Jag lägger ut besked här direkt när jag springer på ny info. Jätteglad om Du ville göra detsamma.

So long

Låter bra att du tänker skriva här vad du fått reda på. Har under en längre tid velat skicka in det men då jag samtidigt tänkte skicka in ett par andra objektiv samt huset för justering så har jag avvaktat då jag ska köpa ett par objektiv till och vill skicka in alla samtidigt. Har hört från vänner att de fått vänta oerhört länge på att få tillbaka sin utrustning så jag är lite nervös för det. Men då jag verkligen saknar att kunna lita på det så kanske det blir (beroende på svaret du ev får) att jag skickar in det ändå.

Ha det bra och lycka till.

Mvh / Johan

Har precis samma problem med mitt 400/5.6 objektiv. Dock bara på avstånd under typ 15 meter; då vill det inte "låsa" utan hackar nervöst fram och tillbaka. Ska skicka in det för service så jag kan sälja det, kan rapportera vad Canon sade när jag får det fixat.

Har precis samma problem med mitt 400/5.6 objektiv. Dock bara på avstånd under typ 15 meter; då vill det inte "låsa" utan hackar nervöst fram och tillbaka. Ska skicka in det för service så jag kan sälja det, kan rapportera vad Canon sade när jag får det fixat.

Tack och bock! Bra info! Intressant det även finns på fasta glas. Borde inte vara en nyhet för Canon service då.

Nu har jag talat med Canon service ...

Och jag kan bara säga, jag är mycket tacksam för att jag bor på västkusten och har RCC nära.

Jag ringde ETT samtal till Intervision, det räckte för min del ...

Finns tre möjliga fel, enligt RCC tekniker:

1) Kameran: skit på AF-sensorerna. Blås rent med gummiboll. Check. Inget bättre +
funkar klockrent med min andra glugg.
2) Optiskt fel i gluggen/sampassning. Justeras ihop med kamerahuset. ca 1200:-
3) AF-mekaniken skrot. Byte, justering ihop med huset. ca 2-3000:-

Blir till Götlabörg och hälsa på canonstället RCC! Emilie, here I come! Men det är sura pengar i sommar och jag hoppas RCC kan vittna om att det eventuella felet kan ha uppstått vid en frakt och kan varit okänt för FS-medlemmen som sålde det. Hoppas vi alla på FS har en hög moral, eller ...? Man vill inte tro annat, alternativet är så jäkla trist. *morr*

Trist men iaf billigare än ett nytt objektiv. Om Canon servicen här är lika bra som i staterna kommer ditt objektiv att bli lika bra som eller bättre än nytt oxo. :)

Misstänker att några linser har lossnat i mitt, man kan höra att nåt rör sig lite om man skakar försiktigt. Så det kan vara att autofocusen håller på att justera fram och tillbaka samtidigt som nån glasbit skramlar runt lite och sabbar det. Får se....

Trist men iaf billigare än ett nytt objektiv. Om Canon servicen här är lika bra som i staterna kommer ditt objektiv att bli lika bra som eller bättre än nytt oxo. :)

Misstänker att några linser har lossnat i mitt, man kan höra att nåt rör sig lite om man skakar försiktigt. Så det kan vara att autofocusen håller på att justera fram och tillbaka samtidigt som nån glasbit skramlar runt lite och sabbar det. Får se....

Berätta gärna hur det gick med Din glugg också här. Kanske nyttig information för oss alla. Vi borde ha en erfarenhetsbank med info att kunna skriva in per objektiv vad som felsymptom, vad som var felet och vad det kostade att åtgärda och var det åtgärdats. På samma sätt som ett Prisjakt, fast med gjorda reparationer.

Nu är gluggen inlagd för operation

Var nere i Göttebörg på RCC och teknikern gav mig inget hopp. Det blir operation och byte av USM samt kalibrering. Väntar på kostnadsförslag. Hoppas att den i förväg angivna ungefärliga kalkylen håller. Gör den inte det, återstår bara tala med säljaren och berätta att detta fel fanns vid försäljningen och att den inte alls var från 2004 som uppgivet utan första modellen från 1999. Trist ytterligare kunskap erhålla efter ett köp. På Blocket hade inte detta förvånat mig, även om jag gjort affärer där också "i god tro", men FS-medlemmar emellan? Men det var väl bara en tidsfråga innan detta hände... De var osäkra på om dom hann bli klara innan semestern...

Var nere i Göttebörg på RCC och teknikern gav mig inget hopp. Det blir operation och byte av USM samt kalibrering. Väntar på kostnadsförslag. Hoppas att den i förväg angivna ungefärliga kalkylen håller. Gör den inte det, återstår bara tala med säljaren och berätta att detta fel fanns vid försäljningen och att den inte alls var från 2004 som uppgivet utan första modellen från 1999. Trist ytterligare kunskap erhålla efter ett köp. På Blocket hade inte detta förvånat mig, även om jag gjort affärer där också "i god tro", men FS-medlemmar emellan? Men det var väl bara en tidsfråga innan detta hände... De var osäkra på om dom hann bli klara innan semestern...

Hur mycket gav du för en sådan gammal stöt?

ANNONS