Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med MB-D10 (indikering tomt batteri).

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan71a

Aktiv medlem
Konstaterade när jag var uppe i Lofoten att MB-D10 greppet är väldigt känslig för kyla. Vi hade ca 1-2 plus grader men jag råkade genast ut för problem med batterigreppet, det slutade upprepade ggr att fungera efter ca 30 sekunder o sade att batteriet (EN-EL4) var tomt fastän det var nyladdat under natten. Provade att byta batteri till ett annat EN-EL4 o samma problem straxt därpå att det var tomt o kameran hängde sig. Provade att ändra inställning till och använde det interna batteriet först istället för batterigreppets, men upplevde samma typ av problem snabbt igen.

Tänkte höra ifall det är ngn annan som har upplevt liknande fall? Se ju i manualen ör MB-D10 att den endast är garanterad att fungera från 0-40 grader C och detta ligger ju i närområdet, men trodde nog lite mera då man ofta har lite säkerhets marginal.

När jag enbart körde med det interna batteriet o monterade av hela batterigreppet fungerade kameran helt OK utan några problem.
//Stefan

Jag har använt kameran + MB-D10 i -8 C, då använde jag enbart orginalbatteriet monterat i greppet, dvs inget batteri i kameran, och kameran fungerade klanderfritt.

Nog skall väl kameran fungera i minusgrader med greppet monterat, och det gjorde den ju för mig, men på Lofoten är det väl betydligt fuktigare luft än här hemma, kan det vara orsaken till problemen du hade månne..

/kent

Skönt att höra att den fungerar under 0 strecket.
När jag tänker tillbaka kommer jag på att jag fått samma symtomet även här hemma i Svedala en eller två gånger men kan ej dra mig till minnes vad det var för förhållanden då. Fuktighet har jag iof. ej tänkt på men det var inte ngt jag upplevde direkt, ej när man tänker på hur det kan vara på varmare breddgrader o det var ej några prolem att med att man frös utan handskar även fast det blåste lite.

Jag provade dock aldrig att göra som hade , enbart ett batteri i greppet o ej ngt i kameran - det kanske hade betett sig annorlunda då?

Bara att vänta på lite köldgrader här hemma och se ifall man kan få fram felet igen o utforska lite mer hur batterierna + greppet beter sig.

Hittade detta forumet på Dpreview som verkar ta upp exakt mitt problem jag råkar ut för, tydligen verkar fler ha råkat ut för liknande saker.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=26374611

//Stefan

Senast ändrad:
Tror jag läst om någon yrkesfotograf som fotograferat i nästan -40. Tipset fotografen gav var att han hade batteriet varmt tills han skulle använda den eftersom alla batterier oftast inte fungerar när de blir kalla. Dvs visar 0 tills de blir uppvärmda igen.

/Rommél

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar