Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med "M" objektiv till K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Hej på er,

Köpte precis ett beggat Asahi Pentax-M SMC 50mm/1,7 på Tradera. Objektivet är i ett fantastiskt bra skick och mekaniken känns underbar. Nu till problemet.

När jag klickar dit objektivet visar displayen endast antalet bilder jag har kvar samt ett ständigt blinkade "Av". Då jag är en rookie i dessa sammanhang och tycker mig ha lusläst instruktionsboken vänder jag mig nu till Er, kära Pentaxanvändare för råd och tröst. "Av" blinkar exakt hela tiden helt oberoende på i vilket läge jag ställer programhjulet.

Någon som kan råda bot på problemet?

Mvh, Fredrik.

Du måste tillåta 'Använda bländarring i Custommenyn' Därefter kan du använda M, mätning sker med AE-knappen

I går kväll skrev jag i tråden "Hjälp mig komma ingång";
"Det står i flera trådar här att gå in på:
Menu / C spec. inställning / Fok. ind. m S-obj = ställ in 2(tillåt).
Anv. av bländaring = ställ in 2(tillåt).
Förh. granskn. metod = ställ in 2 optisk granskning.
Ställ in Manuell exponering på ratten på ovansidan.
Välj bländare, tryck på AE? eller grön knapp? efter eventuell aktivering med avtryckaren(första läget), justera eventuellt exponeringen med slutartiden och tryck av.
Obs centrumvägd mätning väljs."
första åtgäden / Fokuserings indikering med S-objektiv är bara ett hjälpmedel för fokusering. och knappen heter AE-L( för K10D är det nog grön knapp).

Hej ni K100-ägare!

Har ni inte samma problem som K10-ägarna med felexponeringar med m- och k-objektiv?
Funkar det bättre med K100:an?
Står i valet mellan K10 och K100 och har många gamla linser på hyllan.

Mvh'Uffe

uffes skrev:
Hej ni K100-ägare!

Har ni inte samma problem som K10-ägarna med felexponeringar med m- och k-objektiv?

Mvh'Uffe
Köp en av varje;)

Hepp,

Har inte hunnit fota så mkt med det nygamla 50 mm objektivet, men exponeringen är det inget fel på. Sullade mig lite med vitbalansen, men den exponerar som den skall.

/F

uffes skrev:
Hej ni K100-ägare!

K100D har inte problemet som K10D har nej.

Hälsar
R

Hej Uffe
Köp en K100, själv har jag en K10D o är inte lika glad. Skulle i dagsläget nästan kunna byta rakt av med en K100. (Har bara gamla gluggar)

Roland Mabo skrev:
K100D har inte problemet som K10D har nej.

Hälsar
R

Ok, Tack!

På Pentax hemsida står det en reservation om att ljusmätningsfel kan förekomma på både K10 och K100. En vänlig person som heter Gustafsson på Pentax i Uppsala menade dock att ljusmätningen på K100 fungerade utan problem med gamla K-och M-gluggar och inte hade K10:ans problem i det avseendet. Lite av dubbla budskap alltså. Men du brukar veta Roland så det får väl bli en K100, trots att K10 känns läckrare...

Uffe

storm skrev:
Hej Uffe
Köp en K100, själv har jag en K10D o är inte lika glad. Skulle i dagsläget nästan kunna byta rakt av med en K100. (Har bara gamla gluggar)

Semanpå Fredrik, ett till stöd för beslutat att välja K100 (och spara sisådär 3000 kr)

Ditt skäl till att byta till K100 är väl att du vet att på den kameran fungerar "gammellinserna" bra.

Jg är så förtjust i mina gamla K- och M-gluggar att det känns frustrerande att inte kunna använda dessa utan problem på digi-slr.
Speciellt telegluggarna 200 och 400.

Uffe

Det finns många variabler med K och M objektiv, och eftersom alla Pentax digitala systemkameror saknar den mekaniska avkänning av bländarringens position som filmkamerorna hade (förutom de allra sista som gjordes) så måste kameran mäta upp objektivet och detta är ej helt exakt och kan aldrig bli helt exakt. Så Pentax har aldrig garanterat, inte för någon kamera där mekanisk avkänning av bländarringens position saknas, att ljusmätningen är helt tillförlitlig med objektiv som saknar elektriska kontakter för bländaren (K och M objektiv).

Jag har en *ist DS och det står samma text i handboken till den som det gör i handboken till K10D, funktionen garanteras inte, men ändå så ger den ett mer konstant resultat än K10D ger. K100D är precis samma här. Problemet med K10D är att exponeringsvärdet förändras mellan de olika bländarna, även fast kameran kompenserar med en tid för att ge samma exponeringsvärde. Ju mindre bländare, desto större avvikelse. *ist DS och k100D förhåller sig mer konstant och därför är de lättare att jobba med för den som önskar använda gamla objektiv utan elektriska kontakter för bländare.

Sedan Pentax tog bort den mekaniska avkänningen av bländarringens position för flera år sedan, så rekommenderar Pentax att man använder minst A objektiv på kamerorna.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Men vilka gluggar har problem då? För alla har det inte. Med en gammal Tokina 100-300 jag kommit över så funkar ljusmätningen helt ok. En teori jag hört är att det enbart är de ljuskänsligare objektiven som "drabbats", vet dock ej om det stämmer.

Leif... skrev:
Men vilka gluggar har problem då? För alla har det inte. Med en gammal Tokina 100-300 jag kommit över så funkar ljusmätningen helt ok. En teori jag hört är att det enbart är de ljuskänsligare objektiven som "drabbats", vet dock ej om det stämmer.

Mja, jag köpte ju ett M objektiv, ett Asashi Pentax 50 mm/1.7, Ordentligt ljusstarkt och exponerar precis som det skall göra. Har K100D, som sagt. Dock kan jag uppleva att det som ser skarpt ut i sökaren inte alls blir skarpt på fotot.

Mig veterligen finns det ingen statistik över hur K och M objektiv fungerar på K10D, det kan också skilja sig mellan olika exemplar av samma objektiv - vilket helt enkelt är en effekt av ålder, användning och så vidare. Bländarmekanismer tenderar kan bli "sega" med tiden, sedan kan det introduceras spel i mekanismen. Det är ju ett mekaniskt system som redan från början hade en viss tolerans, med tiden så ökas avvikelsen. Som sagt, många variabler... Man får helt enkelt prova sig fram själv med de objektiv som man har.

Varför det är som det är finns det många teorier om. En vanlig är att K10D har en ljusare mattskiva än tidigare Pentax kameror och på grund av den nya konstruktionen så sprids ljuset på ett annat sätt vilket gör att den centrumvägda mätningen med objektiv som saknar bländarinformation (eftersom bländarinformation saknas kan kameran ej kompensera "felet") blir fel.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar