Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ljusmätning Fujifilm S2 Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

aeoln

Ny medlem
Halloj,

Har köpt en begagnad Fujifilm S2 Pro. Är väldigt nöjd med den, men då och då får den (som jag upplever det) problem att mäta ljusstyrkan. Som nu t.ex. i svag glödlampsbelysning får kameran helt plötsligt för sig att ställa ner slutartiden till 1/1000 sekund och bilderna blir så klart kolsvarta. Spelar ingen roll om jag ställer in A eller P, den mäter fortfarande ljuset galet. Ställer jag in kameran på M och 4 sekunders slutartid vid F5,6 så blir ljusnivån normal. Hjälper inte att "starta om" kameran eller att ta ur batterierna och börja om. Testat med två olika objektiv, Sigma 18-125 DC och Sigma 70-300 APO DG.

Batterimätaren visar fullt för både AA och CR123-batterierna, de är relativt nya och laddbara. Kameran verkar annars vara i bra skick, inte repig eller några andra skador så jag tror inte den är mycket använd.

Har ni några ideér vad felet kan bero på?

/Anders

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto