Annons

Problem med liveview på D700

Produkter
(logga in för att koppla)

ravi

Aktiv medlem
Jag får inte igång liveview på min D700. Jag har ställt in handhållet/stativ och olika utlösarlägen. Sen vrider jag på ratten till läge Lv. Sen när jag trycker på avtryckaren händer ingenting. Det verkar i alla fall som att kameran har fattat något, för när jag trycker på infoknappen på baksidan och får upp informationen på displayen kan jag se att det utlösarläge som jag ställt in visas i form av antal bps. När jag inte fick igång liveview med hjälp av ratten på ovansidan testade jag att koppla liveview till funktionsknappen på framsidan. Det gick inget bättre. Det känns som att det bara är frågan om ett mjukvarufel, men det är svårt att avgöra. Har någon annan samma problem? eller är det något mer jag borde göra för att få det att fungera? På sidan 99 i manualen står det att man måste ha ett AFS-objektiv för att det ska gå att köra liveview med kontrastavkännande autofokus i stativläget. Måste man alltid ha AFS när man kör liveview? Det hittar jag ingen info om i manualen. Det skulle kunna vara förklaringen till mina problem i så fall.

Jag har kört Liveview med gamla manuella gluggar så jag tror inte att det har med AF-S att göra. Låter snarare som ett fel på kameran eftersom du verkar teatat det mesta. Ska ju bara vara att välja Lv och sedan tuta och köra.

I sådan här situationer är ju Nikon rätt bra, ring till dom så får du ett snabbt och korrekt svar. Här blir det mest babbel :)

Ditt "babbel" var rätt likvärdigt med vad Nikons support svarade. Det är helt klart fel på min kamera. Inte för att jag har en aning om när jag skulle vilja använda liveview, men jag ska se till att få det fixat i alla fall medan garantin gäller.

Så det är alltså bara af-objektiv med inbyggd motor som kan användas med med livevisning.
Det förklarar ju varför jag bara kan använda mina gamla manuella objektiv och inget av mina tredjeparts af-objektiv eller mitt gamla af-nikkor 180/2,8 vid livevisning. Inte ens att ha kamerans fokuseringslägesknapp på M funkar, det tycker jag det borde kunna göra.

Till Ravi: Jag tolkade först också avsnittet om AF-S i manualen som att det gällde stativläget. Men det är nog så att allt under bilden på sid 98 gäller båda lägena. Det borde naturligtvis stått i inledningen av avsnittet t ex längst ner på sid 90 (Hoppas nån från Nikon läser detta, så att det blir bättre manualer i framtiden...)

Till alla: Är det ingen som kan komma på ett bättre svenskt begrepp än Nikons lama halvöversätting av live view till livevisning?

Jag har fotat en del med mitt MF50 1.4AI i Liveview, funkade bra. Givetvis trollade inte Liveview fram någon Autofokus, men fungerade gjorde det i en D700.

/Karl

Jag har en gammal Tokina 28-70 f/2.8 som funkar perfa....

En helt manuell, antar jag.
Om det inte finns några "löjliga" kontakter på objektivet som talar om för kameran vem det är verkar det fungera. Har testat att tejpa över stiften på ett Cosina 17-35 och då funkar levandevisningen.

Nu har jag iofs en D3, men jag misstänker att det fungerar lika dant på D700.
Jag kände mig som en idiot när jag insåg hur livewiev fungerar. Spegeln skall naturligtvis lyftas. det innebär att avtryckaren skall tryckas i botten innan spegeln lyfter, precis som när msn tar en bild utan liveview. Tryck en gång till och bilden tas.

Jag har tyckt att liveview har varit en onödig funktion. Men vid macro har den visat sig värdefull. Jag kör mycket med bälg och har således ingen som helst elektrisk kontakt med objektivet. Funkar klockrent.

Efter några månader med kameran har jag vant mig vid att vara utan Liveview. Anledningen till att jag aldrig skickade kameran till Nikon service är att jag har en gråimport från Japan. Och så en kväll satt jag och fingrade lite på kameran och fick plötsligt syn på liveview-symbolen på ratten. Mest för skojs skull testade jag, och plötsligt fungerar det!! Precis som det ska. Undrar vad som var fel förut? Det lär jag aldrig få veta. Glappkontakt? Problemet är löst. Nu kommer frågan: Vad ska jag ha liveview till? Jag har ju aldrig saknat det på allvar.

Jag använder inte det så ofta. Vid riktigt låga kameravinklar hade det varit bra om den funkat med mitt makroobjektiv, men det gör det ju inte.
Häromveckan använde jag liv-visningen när det var hålkamerans dag, hålet har ju inga "löjliga" elektriska kontakter. Bilden i den optiska sökaren blev så mörk att jag inte såg nåt, men på displayen syntes det bra!

mitt 50 1.8 funkar med LV. men man får inte ställa in så att bländaren styrs med bländar-ratten, då händer det inget. Men står den så att bländaren styrs med sekundär-ratten så funkar det prima. inställing f7 på d300.

Om jag sätter en Kenko Pro 2X mellan D300 och 150-500 så fungerar det ibland...
Nu ikväll så blinkar det till på displayen men så går spegeln tillbaka, lite som om det skulle vara för låg spänning?
(Parentes: Antiskaket med konvertern på fungerar bara om väljaren står på S, annars "hoppar" bilden)
Jag har gjort ren kontakterna men det hjälpte inte. Nu står batteriet på laddning så får vi se om det påverkar.

mitt 50 1.8 funkar med LV. men man får inte ställa in så att bländaren styrs med bländar-ratten, då händer det inget. Men står den så att bländaren styrs med sekundär-ratten så funkar det prima. inställing f7 på d300.

Ja, så funkar det ju. Mina tidigare inlägg här antyder ju nåt annat. Men när de skrevs hade jag inte hittat nåt om detta. Nu när jag ställt om så att bländaren styrs av ratten på kameran istället för ringen på objektivet fungerar det på alla mina objektiv.

Här finns en detaljerad beskriving:
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16465/~/d300-/-d700-live-view-mode-disabled

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar