Annons

Problem med Lightroom randar bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag fotade segelfatryget Göteborg i Vänersborg fick jag alla bilderna förstörda av att Lightroom gjorde bilderna korrupta på detta sätt.

Öppnade först bilderna med ACDSee 7 som visade att på två bilder förekom ett band med färgförskjutning (en av bilderna hade även en pixelförskjutning). Öppnade därför Lightroom4 för att se hur bilderna såg ut där. Efter en liten stund började Lightroom4 förändra alla bilder. Trodde att jag gått för nära mikrovågsantennen på båten (det stod en varningstext om att man inte skulle vara närmare än 60 cm från antennen, som är monterad på relingen, tänkte i mitt stilla sinne att mikrovågssändaren inte var igång när båten låg i hamn). Dock problemet dök upp idag efter att fotat några orkideer (Adam o Eva samt nattviol) på landet långt från några sändare.

Kan det vara problem med Lightroom4? som uppenbarligen förändrar bildfilerna!
Har även kontrollerat bildfilerna i Photoshop elements.

Använder Lightroom 4 samtidigt har jag andra program öppna.
Använder Symantec Virus och spy protection, prative threat protection samt networkprotection. Det skall vara tillförlitliga skyddsprogram så jag har svårt att tro på virus.
 

Bilagor

  • Lightroom4-problem.jpg
    Lightroom4-problem.jpg
    65 KB · Visningar: 50
När jag fotade segelfatryget Göteborg i Vänersborg fick jag alla bilderna förstörda av att Lightroom gjorde bilderna korrupta på detta sätt.

Öppnade först bilderna med ACDSee 7 som visade att på två bilder förekom ett band med färgförskjutning (en av bilderna hade även en pixelförskjutning). Öppnade därför Lightroom4 för att se hur bilderna såg ut där. Efter en liten stund började Lightroom4 förändra alla bilder. Trodde att jag gått för nära mikrovågsantennen på båten (det stod en varningstext om att man inte skulle vara närmare än 60 cm från antennen, som är monterad på relingen, tänkte i mitt stilla sinne att mikrovågssändaren inte var igång när båten låg i hamn). Dock problemet dök upp idag efter att fotat några orkideer (Adam o Eva samt nattviol) på landet långt från några sändare.

Kan det vara problem med Lightroom4? som uppenbarligen förändrar bildfilerna!
Har även kontrollerat bildfilerna i Photoshop elements.

Använder Lightroom 4 samtidigt har jag andra program öppna.
Använder Symantec Virus och spy protection, prative threat protection samt networkprotection. Det skall vara tillförlitliga skyddsprogram så jag har svårt att tro på virus.

Hur ser bilderna ut i kameran? Elements?
Är alla bilder trasiga i ACDSee?

Om du formaterar om minneskortet i kameran, får du fortfarande samma problem?
Var det länge sedan du formaterade om minneskortet i kameran?

LR ändrar inte på bildfilerna så du kan vara lugn.
Hur importerar du bilderna till datorn? Provat med annan USB-sladd?
Har du andra minneskort att prova med? Resultat?

Om du skapar en ny katalog i LR och importerar bilderna, är de trasiga där?

Min gissning är ett defekt minneskort, eller trasigt filsystem.

Och nej, det är inte virus. Har du flera antivirus på datorn??
 
För det första har inte LR förstört några filer. Principen för LR är att alla ändringar sparas som inställningar för bilden i en separat databas, själva bilden är alltid oförändrad.

Problemet har diskuterats i flera diskussioner här på fotosidan t ex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162826&highlight=r%E4nder
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163028&highlight=r%E4nder

Fenomenet verkar bero på antingen fel på minneskortet (vilket kan ha skadats av t ex elektromagnetisk strålning) eller fel som uppståt i kopiering/lagring.
 
Svar på kommentaren

Hur ser bilderna ut i kameran? Elements?
Är alla bilder trasiga i ACDSee?
Svar: Nej inte alla. Många av bilderna är hela i översiktsvyn (Manage) men korrupta i editeringsvyn (Develop) i ACDSee.

Om du formaterar om minneskortet i kameran, får du fortfarande samma problem?
Svar: Skall pröva detta.

Var det länge sedan du formaterade om minneskortet i kameran?
Svar: Det var ganska länge sedan. Gör ett försök.

LR ändrar inte på bildfilerna så du kan vara lugn.
Hur importerar du bilderna till datorn? Provat med annan USB-sladd?
Har du andra minneskort att prova med? Resultat?
Svar: Läser in bilderna genom att blocka ur kortet ur kameran och sätter in det i en Hama CF adapter som i sin tur är ansluten med USB-förlängningskabel (ca 1m). Har inte provat med något annat CF-kort (jag har ett par till men inte lika stora). Skall pröva.



Om du skapar en ny katalog i LR och importerar bilderna, är de trasiga där?
Har inte prövat detta men ska göra de. Jag brukar läsa in bilderna i datorn, titta igenom dem och ta bort de bilder som jag är missnöjd med. Innan jag sparar även på en lös HD.

Min gissning är ett defekt minneskort, eller trasigt filsystem.

Och nej, det är inte virus. Har du flera antivirus på datorn??
Svar: Jag har ett antivirusprogram från Symantec's med automatiskt uppdatering av .

Tack för svaret!
Jag skall pröva dina förslag.
Vänligen Ove
 
För det första har inte LR förstört några filer. Principen för LR är att alla ändringar sparas som inställningar för bilden i en separat databas, själva bilden är alltid oförändrad.

Problemet har diskuterats i flera diskussioner här på fotosidan t ex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162826&highlight=r%E4nder
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163028&highlight=r%E4nder

Fenomenet verkar bero på antingen fel på minneskortet (vilket kan ha skadats av t ex elektromagnetisk strålning) eller fel som uppståt i kopiering/lagring.

Hej
Jag skall kolla kortet. Använder en Canon 5D II, som jag använt under några år. Kortet som jag använt är Transcend CF, UDMA7, 1000x, 32 GB. Har inte koll på om kortet är certifierat för kameran.
Tack.
Mvh Ove
 
Jag hade ett tag problem med korrupta bilder vid import. Trodde det var minneskortet men det visade sig att en minnesmodul i datorn var korrupt. Efter jag bytt minnesmodulen har det inte varit fler problem. Det finns program att kolla minnesmoduler med, har inget i minnet just nu men lite Google eller kolla på Sweclockers så tror jag att det löser sig.
 
Hej
Jag skall kolla kortet. Använder en Canon 5D II, som jag använt under några år. Kortet som jag använt är Transcend CF, UDMA7, 1000x, 32 GB.
...

För några år sedan så hade jag samma typ av problem som du.
Dock inte med 5D mkII utan 7D. Men i övrigt samma.
Det var minneskortet.

Just Transcend är känt för att skapa problem.
Även om det kostar lite mer. Så är mitt tips att du satsar på Sandisk.
Har aldrig haft problem med Sandisk-kort, någonsin.
 
Jag har exakt samma fenomen. Bilderna får samma skiftningar efter import. Har testat med fyra olika minneskort (ett Transcend och tre Sandisk), två olika kortläsare samt direktimport via kabel från tre olika kameror (Canon 5DII, 7D samt 7DII med både USB 2 och 3) men felet kvarstår! Jag är övertygad om att mitt problem ligger i datorn någonstans.
 
Anledningen till att felet oftast syns efter import till Lightroom är för att kameran och datorn bildvisare visar råbildens inbyggda preview-bild, som i många fall kan vara oskadd. När Lightroom efter några sekunder laddat bilden så laddas den faktiska rådatan, och då syns felet. Det beror alltså inte på att Lightroom i sig skadar filerna, men att programmet avslöjar felet vilket datorns standardprogram oftast inte gör.

Jag har exakt samma fenomen. Bilderna får samma skiftningar efter import. Har testat med fyra olika minneskort (ett Transcend och tre Sandisk), två olika kortläsare samt direktimport via kabel från tre olika kameror (Canon 5DII, 7D samt 7DII med både USB 2 och 3) men felet kvarstår! Jag är övertygad om att mitt problem ligger i datorn någonstans.

Jag fick detta problem i våras. Det visade sig vara skadade drivrutiner till USB-portarna på datorn som förstörde filerna. Mitt under ett fotouppdrag utomlands dessutom. x) Så se till att uppdatera drivrutinerna för dessa, eller installera om hela datorn om det inte funkar.
 
Anledningen till att felet oftast syns efter import till Lightroom är för att kameran och datorn bildvisare visar råbildens inbyggda preview-bild, som i många fall kan vara oskadd. När Lightroom efter några sekunder laddat bilden så laddas den faktiska rådatan, och då syns felet. Det beror alltså inte på att Lightroom i sig skadar filerna, men att programmet avslöjar felet vilket datorns standardprogram oftast gör
.


Precis. Tittar jag tex i Photomechanic grid view så ser det ok ut för den använder den inbäddade jpeg-filen för att det ska gå snabbt.
 
Jag har något liknande problem med skadade RAW-bilder, fotade med Canon 7D Mark II då, minneskort var Sandisk Ultra SD XC eller Extreme SD HC. Brukar säkerhetskopiera till My Passport Wireless 2TB på resan. Hemma är det oliak om jag kopierar från korten eller Hårddisken.
 

Bilagor

  • skadade bilder i Lightroom-Liten.jpg
    skadade bilder i Lightroom-Liten.jpg
    118.8 KB · Visningar: 31
  • skadade bilder i Lightroom2-Liten.jpg
    skadade bilder i Lightroom2-Liten.jpg
    132.1 KB · Visningar: 28
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.