ANNONS
Annons

Problem med Lightroom Previews Cache

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Fick plötsligt ett problem med Lightroom. Jag kör 5.4.

När jag ska stänga LR körs som vanligt backuppen, men när den kommit ca 70-80% så stoppar den under fasen Optimizing Previews Catalog och jag får följande felmeddelande:

Lightroom encountered an error when reading from its preview cache and nedds to quit. Lightroom will attempt to fix this problem the next time it launches.

Om jag googlar på felmeddelandet hittar jag svaret att jag ska ta bort min previews-katalog, vilket jag gjort, men jag får fortfarande samma fel.

Nån som har tips?
 
Fick plötsligt ett problem med Lightroom. Jag kör 5.4.

När jag ska stänga LR körs som vanligt backuppen, men när den kommit ca 70-80% så stoppar den under fasen Optimizing Previews Catalog och jag får följande felmeddelande:

Lightroom encountered an error when reading from its preview cache and nedds to quit. Lightroom will attempt to fix this problem the next time it launches.

Om jag googlar på felmeddelandet hittar jag svaret att jag ska ta bort min previews-katalog, vilket jag gjort, men jag får fortfarande samma fel.

Nån som har tips?

Börja med att uppgradera till 5.7. Det är ju gratis och kanske dessutom löser problemet:)
 
Om jag googlar på felmeddelandet hittar jag svaret att jag ska ta bort min previews-katalog, vilket jag gjort, men jag får fortfarande samma fel.

Nån som har tips?

Hur tog du bort preivews?

Rensade du manuellt när LR var avstängt? Vilka filer tog du bort? Hela mappen eller innehållet?

Eller gjorde du rensningen inifrån programmet?
 
Hur tog du bort preivews?

Rensade du manuellt när LR var avstängt? Vilka filer tog du bort? Hela mappen eller innehållet?

Eller gjorde du rensningen inifrån programmet?

Problemet löst!

Såhär var det:

Jag flyttade hela mapparna (ja av nån anledning hade jag två stycken) till en annan plats, samt döpte om mapparna. Problemet kvarstod.

Det slog mig plötsligt att de två mapparna möjligen hängde kvar sen tidigare versioner av LR och att jag i så fall kanske hade en tredje. Letade och hittade, samt gjorde samma sak med den och nu funkar allt igen.
 
Problemet löst!

Såhär var det:

Jag flyttade hela mapparna (ja av nån anledning hade jag två stycken) till en annan plats, samt döpte om mapparna. Problemet kvarstod.

Det slog mig plötsligt att de två mapparna möjligen hängde kvar sen tidigare versioner av LR och att jag i så fall kanske hade en tredje. Letade och hittade, samt gjorde samma sak med den och nu funkar allt igen.

Bra att det löste sig.

Ett tips är att lägga lrcat-filen på en plats som man har 100% koll på och ge den ett namn som inte är default. På så vis är det lättare att hålla koll, ta backup etc, tycker jag.
 
Kan vara på sin plats att varna för Lightroom 6 eller CC vad gäller previews.
Den nya ansiktscanningen är en hygglig funktion men den skapar previews så det står härliga till.
Min Lightroom Catalog Previews är just nu på 10 Gb.
Det första jag provade lät jag den köra på alla mina 55 000 bilder.
Plötsligt efter några timmar fick jag varning att min SSD var full.
Efter lite letande hittade jag LR preview filen som var uppe i närmare 40 Gb.

Så om ni har kört funktionen igenkänning får ni nog räkna med att gå in och slänga preview filen efter några dagar. LR skapar själv en ny.
Samt kör högst ett år åt gången.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.