ANNONS
Annons

Problem med kontakten med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

På senaste tiden har jag börjat erfara problem med min SB-800 på min D300. Det är svårt ibland att skjuta in blixten i blixtskon. Det känns som att något sitter i vägen. Och när det väl gjort tappar blixten ändå kontakten med kameran då och då. Problemet är inte bestående men återkommer med jämna mellanrum. Jag kan få det fungera i 10 bilder i rad och sedan lägger det av för 2-3 bilder. Och sedan fungerar det igen.

Jag har undersökt både blixskon och blixtfästet men kan inte se några avvikelser. Båda är rena och ser oskadade ut.

Är det någon som har stött på liknande problem? Lite jobbigt att dra mig till Nikons service till Solna. Därför ville jag höra med er om det är något elektronikproblem som bara kan fixas på verkstad eller kan man själv försöka rensa kontakterna på något sätt.

Det är inte många som har problemet verkar det som. :) Jag kan i alla fall säga att jag tror att jag ringat in problemet. Jag tror att det underliga beteendet uppstår efter fotografering i en fuktig miljö.

De senaste veckorna var det ovanligt regnigt och dimmigt ute. Jag gladde mig över möjligheten att äntligen kunna fotografera under sådant vader. Och kameran fungerade utan problem. Dock använde jag ingen blixt då.

Problemen började när jag kom hem och ville ta några bilder med extern blixt. Kameran tappade kontakten med blixten med jämna mellanrum vilket fortsatt i ett par dagar.

När det var dags att ta kameran till Nikons verkstad försvann alla problem (typiskt nog).

Jag är inte hundra på att fuktigheten var orsaken även om jag tror det. Det återstår att upprepa experimentet när det blir regnigt igen. Dock vill jag uppmärksamma er om detta och vill gärna höra om någon kan testa att fotografera med extern blixt efter riktigt blöd fotopass ute.

Hände mig på en D200 och Sb-800.

Problemet var korrosion på kontakterna under själva blixthuvudet. En omlödning på kameraverkstaden (ca 700 kr) och allt fixat.

/Kristofer

Hände mig på en D200 och Sb-800.

Problemet var korrosion på kontakterna under själva blixthuvudet. En omlödning på kameraverkstaden (ca 700 kr) och allt fixat.

/Kristofer
Ja, det har visat sig att mitt antagande var fel. Problemet fortsatt även efter kameran torkat ordentligt. På Nikons service föreslog de att byta blixtskon på själva blixten (1000:- inkl. moms) och det verkar ha fungerat även om jag inte fotograferat med blixten så mycket sedan dess. Vi får se om problemet återkommer. Men jag har i alla fall garantin på reparationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar