Annons

Problem med Konica Minolta Maxxum 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

sångberg

Aktiv medlem
hej, på senare tid har min kamera börjat krångla.

Det som händer är när jag fotat under ett par dagar och batteriet tar slut så sätter jag batteriet på laddning.

När jag sen ska fota igen så startar kameran, jag tar en bild, kameran tänker en stund, men sen stängs kameran av.
Tidigare så har kameran kommit igång igen efter ett antal försök men nu vill den inte alls.

Är det någon som har råkat ut för samma problem ?

tacksam för hjälp.


hälsningar Ola Sångberg
 
hej, på senare tid har min kamera börjat krångla.

Det som händer är när jag fotat under ett par dagar och batteriet tar slut så sätter jag batteriet på laddning.

När jag sen ska fota igen så startar kameran, jag tar en bild, kameran tänker en stund, men sen stängs kameran av.
Tidigare så har kameran kommit igång igen efter ett antal försök men nu vill den inte alls.

Är det någon som har råkat ut för samma problem ?

tacksam för hjälp.


hälsningar Ola Sångberg

Tyvärr inte någon aning om vad du råkat ut för. Min 5D lade av på annat vis - den stängde inte av sig utan slutaren låste sig så bilden kunde inte tas. Visade sig vara bildstabiliseringen som var sönder. Men det likande ditt problem lite på så sätt att det funkade ibland, men så blev det mer och mer sällan... Den liksom skakade och brummade när man satte på den.
 
Tyvärr inte någon aning om vad du råkat ut för. Min 5D lade av på annat vis - den stängde inte av sig utan slutaren låste sig så bilden kunde inte tas. Visade sig vara bildstabiliseringen som var sönder. Men det likande ditt problem lite på så sätt att det funkade ibland, men så blev det mer och mer sällan... Den liksom skakade och brummade när man satte på den.


okej, kanske har något samband.
har skaffat ny kamera men vill gärna fortsätta med denna också, då jag har en hel del utrustning.

någon som har ett bra förslag på en bra kameradoktor i Stockholm ?
gärna inom tullarna.

hälsningar Ola S
 
Jag tror du får svårt att hitta någon som kan fixa din kamera innanför tullarna. Zieger teknik i Linköping är de som vet mest om KM och Sony systemkameror.
 
Jag tror du får svårt att hitta någon som kan fixa din kamera innanför tullarna. Zieger teknik i Linköping är de som vet mest om KM och Sony systemkameror.


ok, det finns en ganska avskräckande tråd på
Sonyobjektiv (Konica Minolta) > Varning mot Zieger Teknik!!

ingen annan verkstad :) ?



hälsningar Ola S
 
Hej.

Har du testat med olika batterier så det inte är det som har packat ihop?

M V H Peter


har bara ett, jag får prova, grejen är den att när väl kameran kommit igång så fungerar den smärtfritt och livslängden är densamma som tidgare.

men det kanske är som du säger, ska beställa ett nytt batteri.

ola
 
Din kamera har inte drabbats av "Black Frame" problemet? Då tar kameran en bild som blir svart och hänger sig. Efter omstart fungerar den sedan klanderfritt kortare eller längre tid. Om det är så din kamera har betett sig tidigare, för att nu dö helt, så kan du le från ena örat till det andra. Då gäller nämligen din garanti!

Tro´t eller ej, men så länge det finns delar så repareras alla D7D gratis och det är en omfattande reparation som i princip ger dig en ny kamera vad gäller allt väsentligt inuti den.

Sen kommer din D7D att rulla på i många glada år till!

Jag fixade min hos Ziegers och har inte alls upplevt de problem som dryftas i tråden, men saker o ting kan ha hänt där sedan dess (ett år sedan ungefär).
 
Din kamera har inte drabbats av "Black Frame" problemet? Då tar kameran en bild som blir svart och hänger sig. Efter omstart fungerar den sedan klanderfritt kortare eller längre tid. Om det är så din kamera har betett sig tidigare, för att nu dö helt, så kan du le från ena örat till det andra. Då gäller nämligen din garanti!

Tro´t eller ej, men så länge det finns delar så repareras alla D7D gratis och det är en omfattande reparation som i princip ger dig en ny kamera vad gäller allt väsentligt inuti den.

Sen kommer din D7D att rulla på i många glada år till!

Jag fixade min hos Ziegers och har inte alls upplevt de problem som dryftas i tråden, men saker o ting kan ha hänt där sedan dess (ett år sedan ungefär).

jag ler redan :)
precis som du beskriver "black frame" har den betett sig, den hänger sig, och bilden blir svart, och sedan hänger sig kameran. Tidigare har detta ordnat sig efter att man startat om, pillat på batteriet m.m.

tar kontakt med Zieger omgående så får vi se vad dom säger.

tusen tack för alla tips & råd !

hälsningar Ola Sångberg
 
Det fixar Zieger ... eller rättare sagt: någon firma i Tyskland, dit kameran skickas. De bygger då om hela spegelhuset på kameran.

Det roliga är att det kostar gratis! Jag skickade själv in min gamla 7D så sent som i somras. Det tog sisådär två veckor. Det jag har haft med Zieger att göra så har det inte varit några konstigheter alls.

Mer om garantin mot "black frame" står bl.a. här:
http://ca.konicaminolta.com/information/20070202/01_en.html

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.