Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med katalogen i Lighhtroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Mina previews visas inte längre, så som bilderna är redigerade, i Lightroom. Anledningen är jag har två previews-mappar (.lrdata) och råkade visst byta namn på den ena som jag trodde var en gammal mapp som inte behövdes. Hur återställer jag detta?

Tycker att katalogsystemet under ytan är lite komplicerat så tänk att du förklarar som du skulle förklara för en femåring om du bemödar dig att svara.

Tack på förhand!

Välj alla bilder innan du går och lägger dig och generera nya previews.
Färdigt när du vaknar.

Uppdatering...

Fick ordning så LR hittar previewmappen men nu är problemet att programmet måste tugga igenom en mapp för att uppdatera previewsarna (good swenglish...). Tar evigheter med alla hundratals bildmappar.

Nu är det väl för sent, men en enkel lösning hade väl varit att byta tillbaka namnet på mappen?

Sant Erro, problemet är att jag inte vad jag ska döpa den till. Sen jag uppgraderade till LR4 så har jag två mappar med previews, en heter "Mina bilder previews.lrdata" och den andra hade en tvåa ("2") i namnet nånstans. Jag satt och rensade lite (som jag trodde) skräp häromdan och kastade bort den utan tvåa och döpte om den med två till ingen tvåa. Allt i tron om att jag bara behövde den senaste mappen. Som tur var "kastade" jag den i en mapp som heter typ "kastas?".

Jag antar att du kört LR3 med en katalog (databas) som hette "Mina bilder.lrcat". Då har du även haft en preview-mapp som heter "Mina bilder previews.lrdata" (notera att detta är en mapp, inte en fil). När du sen uppgraderade till LR4 så skapar LR automatiskt en ny katalog (databas) med tillägget -2, och även en preview-mapp med tilläget -2. Fast preview-mappen borde egentligen bara ha döpts om automatiskt. Så skedde för mig. Jag har kvar min gamla katalog-fil, har fått en ny med -2 på slutet, men jag har bara en preview-mapp med tillägget -2. Jag har alltså inte kvar någon gammal preview-mapp. Märkligt att du verkar ha haft det.

Preview-mappar kan man för övrigt alltid radera. Det gör ingenting, förutom att det tar lite tid för LR att skapa nya previews igen när de behövs.

Preview-mappen måste för övrigt ha samma "huvudnamn" som katalogfilen. Det är så LR vet vilka previews som hör ihop med vilken katalog.

Tack för det klargörandet. En följdfråga då, om mappen med previews skulle gå förlorad, hur skapar man en ny? Eller gör LR det automatiskt om det inte finns någon?

Tack för det klargörandet. En följdfråga då, om mappen med previews skulle gå förlorad, hur skapar man en ny? Eller gör LR det automatiskt om det inte finns någon?

Ja programmet skapar nya previews automatiskt alltefter de behövs. De nödvändiga mapparna skapas också automatiskt.

Har nu (igen) två mappar som heter .lrdata varav den har jag döpt ill "gamla" på slutet. Borde jag då inte kunna ta bort den gamla? När jag genererar nya previews så ökar storleken i "Mina bilde...." men inte i "Mina bilder.... gamla". Dock så när jag ska lägga den i "kastamappen" så går inte det för mappen används av Lightroom.

Har nu (igen) två mappar som heter .lrdata varav den har jag döpt ill "gamla" på slutet. Borde jag då inte kunna ta bort den gamla? När jag genererar nya previews så ökar storleken i "Mina bilde...." men inte i "Mina bilder.... gamla". Dock så när jag ska lägga den i "kastamappen" så går inte det för mappen används av Lightroom.

Inte helt säker på att jag hänger med men har du provat att starta om datorn? Klagar Windows fortfarande på att mappen används av Lightroom?

Har du någon fil som heter lrcat.lock? Finns den kvar trots att du har LR avstängt?

Inte helt säker på att jag hänger med men har du provat att starta om datorn? Klagar Windows fortfarande på att mappen används av Lightroom?

Har du någon fil som heter lrcat.lock? Finns den kvar trots att du har LR avstängt?

Det går nog att ta bort mappen om jag stänger ner LR men jag tolkar det som att programmet ändå använder mappen och den därför behövs(?). Lrcat.lock finns så länge LR är igång, som sig bör.

Det går nog att ta bort mappen om jag stänger ner LR men jag tolkar det som att programmet ändå använder mappen och den därför behövs(?). Lrcat.lock finns så länge LR är igång, som sig bör.

Ja det låter ju lite knasigt.

Prova att stänga av Lightroom. Flytta sedan BÅDA lrdata mapparna till någon temporär mapp.

Starta Lightroom. Du bör då ha fått EN ny lrdata mapp på rätt ställe. Innehållet kommer att skapas allteftersom.

När du ser att allt funkar kan du deleta lrdata-mapparna i den temporära mappen.

Ja det låter ju lite knasigt.

Prova att stänga av Lightroom. Flytta sedan BÅDA lrdata mapparna till någon temporär mapp.

Starta Lightroom. Du bör då ha fått EN ny lrdata mapp på rätt ställe. Innehållet kommer att skapas allteftersom.

När du ser att allt funkar kan du deleta lrdata-mapparna i den temporära mappen.

Ska nog testa det. Tack för tipset.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto