Annons

Problem med "kantstörningar" vid nattfofgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)

anzon

Aktiv medlem
En stjärnklar kväll ville jag testa nya min d 80, sökte en effekt av himlavalvet i rörelse så långa slutartider var ett faktum. Och på alla slutartider längre än ca en minut så händer det något i de övre hörnen av bilden, i detta fall blir de vänstra hörnen.Jag hade en slutartid på ca 15min, bländare 16, ISO 100, med nikon 50mm. Varför, uppstår dessa störningar?! De kommer inte från andra ljuskällor för det har jag testat, så är det fel på min kamera???!! Mycket tråkigt och irriterande!

Oerhört tacksam för svar!
 

Bilagor

  • fel1.jpg
    fel1.jpg
    7.2 KB · Visningar: 504
Störningen orsakas av att sensorn värms upp av något inne i kameran. Antingen är det kretsar i sensorns kant, t.ex. utläsningslogik, förstärkare, A/D-omvandlare, mm eller något i närheten av sensorn, t.ex. spänningsregulator eller batteri. Många kameror har detta problem.

Det finns skäl till varför astronomer kyler sina sensorer med t.ex. flytande kväve...
 
Göran Larsson skrev:

Det finns skäl till varför astronomer kyler sina sensorer med t.ex. flytande kväve...

Japp för att minska bruset vid långa exponeringar.

Kantstörningen som ses ovan är betydlingt billigare att bygga bort genom konstruera en kamera och varma saker en bit bortanför senssorn.
 
För att minska problemet så se till att du har den senaste firmware versionen (1.01) Samt har brusreduseringen för långa exponeringar påslagen. Då försvinner störningarna nästan helt
/Mattias
 
Red fog effect

anzon skrev:
...Och på alla slutartider längre än ca en minut så händer det något i de övre hörnen av bilden, i detta fall blir de vänstra hörnen.Jag hade en slutartid på ca 15min, bländare 16, ISO 100, med nikon 50mm. Varför, uppstår dessa störningar?!

15 minuter är en lång tid för en höguppllösande dSLR-CCD med två kanaler för snabb utläsning. Det är elektronerna som värmer upp ledarmaterialet här. Exakt samma fenomen som i systerkameran Sony Alpha, som ju har en liknande sensor, men kommer lite ihåg om den bara hade en kanal för långsammare fps. Pentax K10D bör ha exakt samma sensorberoende problem. Kyla CCDn eller välja MOS för långa tider, som andra redan varit inne på. Dark Frame Subtraction kan hjälpa på vissa kameror, upp till en viss tid.

Ref:
 
Det var ju ganska överranskande åt det negativa hållet! Att d 80 inte är vassare än så att den inte klarar exponeringar >1 min i mörker utan att knasa. Ska testa det du föreslår Mattias.
Beror det på en enkel konstruktions miss, då tycker jag #*%¤ så dåligt gjort nikon!!! Hade sett fram emot många nattbilder med denna kamera men nu vete fan...
Får se om lusten kommer tillbaka när det mesta av besvikelsen har lagt sig
 
Alla D-slr lider väll av detta fenomen, mer eller mindre.

Vill ni köra längre exponeriongar än 30s rekomenderar jag imgastacker för att bunta ihopp mulitexponeringar till en bild.
 
Nome Nescio skrev:
Alla D-slr lider väll av detta fenomen, mer eller mindre.

Vill ni köra längre exponeriongar än 30s rekomenderar jag imgastacker för att bunta ihopp mulitexponeringar till en bild.

CMOS-sensorer (som sitter i t ex Canons DSLR-modeller) lider inte av detta på grund av skillnader i hur dessa fungerar.
 
Så du menar att t. ex en 350 eller 400 d (och uppåt inom canonfamiljen) inte lider av dessa problem...
Jag vill liksom gärna exprimentera med längre slutartider nattetid,finns det ingen Nikonmodell som klarar längre exponeringstider?, utan att vara en värsting kamera för tiotusentals kronor?

Vilken kamera överhuvudtaget lämpar sig bäst för detta intresse?

tacksam för svar!!
 
anzon skrev:
Så du menar att t. ex en 350 eller 400 d (och uppåt inom canonfamiljen) inte lider av dessa problem...
Jag vill liksom gärna exprimentera med längre slutartider nattetid,finns det ingen Nikonmodell som klarar längre exponeringstider?, utan att vara en värsting kamera för tiotusentals kronor?

Vilken kamera överhuvudtaget lämpar sig bäst för detta intresse?

tacksam för svar!!

Canon har en specialmodell av EOS 20D, kallad EOS 20Da, som är specialanpassad för astrofoto. EOS 20Da har ett annat IR-filter framför sensorn som släpper igenom H-alfa. Även om man nu inte vill skaffa en specialkamera så har jag märkt att väldigt många amatörastronomer använder sig av Canons DSLR-modeller bland annat på grund av att dom inte lider av "red fog effect" samt de fina brusegenskaperna även vid långa exponeringar. Om jag inte minns helt fel så har 400D aningen mer brus än 350D så jag skulle nog satsat på en 350D eller en 30D för astrofoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.