Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kameraklädsel

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografica

Aktiv medlem
Till mitt Kameramuseum i Olofström får jag ibland in kameror som är i mycket fint skick, dock kan klädseln ibland vara "klibbig". Förmodligen beroende på att klistret trängt igenom. Nästa omöjligt att få bort. Förekommer på såväl billiga Instamatic som på Canon EOS. Kan någon ge tips hur man får bort detta klibb utan att byta hela klädseldelen?

Tyvärr ett ganska stort problem att en del plaster verkar lösa upp sig själva och bildar en oljig sörja kvar. Jag har haft problem med de skumgummiliknande skydden mot ljusinsläpp över filmrullen i kamerabakstycket blivit "sörja".
På de ställen och saker som jag drabbats av detta har det bara varit att ta bort den helt och försöka ersätta med något annat. Detta eftersom oljan i plasten just oljar ned allt runtom.
Har märkt detta på hörlurar, plastdämpare mellan hårddiskar i NAS och där man använder skumplast för att skydda mot något som i kameror och datorer. Vet att en del klagat på liknande problem för bildelar dvs att plasterna på ratt, växelspak blir kladdigt.
Finns säkert någon kemist här som kan förklara lite bättre.

/Peter

Tyvärr ett ganska stort problem att en del plaster verkar lösa upp sig själva och bildar en oljig sörja kvar. Jag har haft problem med de skumgummiliknande skydden mot ljusinsläpp över filmrullen i kamerabakstycket blivit "sörja".
På de ställen och saker som jag drabbats av detta har det bara varit att ta bort den helt och försöka ersätta med något annat. Detta eftersom oljan i plasten just oljar ned allt runtom.
Har märkt detta på hörlurar, plastdämpare mellan hårddiskar i NAS och där man använder skumplast för att skydda mot något som i kameror och datorer. Vet att en del klagat på liknande problem för bildelar dvs att plasterna på ratt, växelspak blir kladdigt.
Finns säkert någon kemist här som kan förklara lite bättre.

/Peter

Googlar man runt lite på "sticky rubber" och liknande så verkar detta vara ett hot mot bevarandet av produkter som försetts gummiaktig yta. Allt från mobiltelefoner till Ferraribilar. Några har lyckats tvätta bort klibbet med isopropylalkohol, men det är förmodligen bara en temporär lösning eftersom processen lär fortsätta så länge materialet finns där.
http://www.ferrarichat.com/forum/36...ng-sticky-rubber-plastic-interior-pieces.html
http://www.apug.org/forum/index.php?threads/preventing-sticky-ruberized-finish-syndrome.97596/

Någon hade en förenklad lösning: "The only way I know of to prevent it is to not buy rubberized cameras."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar