Advertisement

Annons

Problem med kalibrering av iMac 24"

Produkter
(logga in för att koppla)

frehan

Aktiv medlem
Hej

Jag har en iMac 24" (ca 1 år gammal) som jag försöker kalibrera med Eye-One Match (har en eye-one display LT) men jag lyckas inte. Skärmen blir väldigt blå efter kalibreringen.

Skärmen har kalibrerats tidigare med ett bra resultat och den enda skillnaden jag kan komma på som skulle kunna påverka är att jag bytt arbetsrum sedan dess. Förra rummet hade svagt gulfärgade väggar medan det nya rummet har vita väggar.
Jag har testat att kalibrera i helmörkt rum, upplyst av glödlampa och mitt på dagen med dagsljus. Jag har även testat att täcka över skärmen med svart tyg under kalibreringen (läste på något forum att det kunde hjälpa) men det blir samma dåliga resultat.

I Eye-One match gör jag följande:
* I steget monitor type anger jag LCD
* Väljer target whitepoint till 5000K och gamma till 2.2.
* I steget "Calibrate RGB" får jag ett värde på 3100K. Jag har för mig att det värdet har legat mellan 5000-6000K vid tidigare kalibreringar.

Jag kan förstå att skärmen blir blå om Eye-One "tror" att utgångsläget för kalibrering är 3100K.

Frågan är om det är något fel på datorn/skärmen, kalibreringsutrustningen eller det bara är mina ögon och hjärna som inte hänger med.

Någon som har en idé eller erfarenhet av liknande problem??

/Fredrik Hansson
 
Jag har också haft problem att förstå hur jag skall bära mig åt för att få mina Macar att bli rätt. Nu tror jag att jag hittat de flesta fallgropar för nu var det ett tag sedan det blev kass.
Jag håller mig till Imac 24 som jag förresten kalibrerade så sent som igår.

Se till att slå av den automatiska ljuskontrollen i System preferences.
I någon av de första dialogerna i Eye One Match så kan man välja färgprofil. Sätt den till Imac 24 Display, inte till din gamla profil.
Jag kalibrerar på 5500 Kelvin, jag har inte fått till det på 5000
Väljer förstås LCD och gamma 2.2
Sätter sedan ljushet till 220, Imacens skärm är väldigt ljus och det går inte komma mycket lägre.
I nästa steg mät ljuset och använd knapparna för att reglera skärmen till så nära 220 du kan.
Sedan är det bara att köra.
 
Tack för svaret Mats.

Jag hittar inte de inställningar du pratar om i Eye-one Match vilket förmodligen beror på att jag använder i1Display LT och du i1Display 2 (eller?). Kollade på specarna på deras hemsida och enligt dom så kan jag inte mäta ljusstyrka och är begränsad till tre fasta vitpunkter (5000, 6500 och 7500).

Så det lutar åt en uppgradering till antingen i1Display 2 eller Spyder, får gräva lite i forumen...

Mats, är du nöjd med eye-one??

/Fredrik
 
Ja jag har haft den i flera år och tycker den fungerar bra.

Jag kalibrerar en Macbook Air, en Macbook Pro 15'', en Imac 24 samt min PC Desktop. Det skall ju göras minst var fjärde vecka så den får jobba lite.
Det tog som sagt ti att fatta hur jag skulle hantera Macarna. Hade tidigare bara PC.
Alla 3 macarna har dessutom skärmar med olika egenskaper. Bäst gillar jag faktiskt Macbook Air.

De har en ny nu som heter Colour Munki tror jag. Den är förmodligen ännu bättre. Den kan också skapa skrivarprofiler om man har rätt programvara.
Verkar vara en vidareutveckling men jag vet inte vad den kostar i Sverige.
 
De har en ny nu som heter Colour Munki tror jag. Den är förmodligen ännu bättre. Den kan också skapa skrivarprofiler om man har rätt programvara.
Verkar vara en vidareutveckling men jag vet inte vad den kostar i Sverige.

Du behöver bara ha den programvara som följer med till ColorMunki för att den ska kunna göra skrivarprofiler, skärmprofiler, projektorprofiler. Listpris är 4 695 kr ex moms, går säkert att hitta billigare någonstans.

Stefan
 
Du behöver bara ha den programvara som följer med till ColorMunki för att den ska kunna göra skrivarprofiler, skärmprofiler, projektorprofiler. Listpris är 4 695 kr ex moms, går säkert att hitta billigare någonstans.

Stefan

Hej Stefan
Är det bar grejor för den pengen? Kör idag med Eye one display 2, men funderar på något så jag kan ta fram skrivarprofiler. eller finns det någon annan utrustning du kan rekomendera. Kör för övrigt PC, Vista
Patrik
 
Hej Stefan
Är det bar grejor för den pengen? Kör idag med Eye one display 2, men funderar på något så jag kan ta fram skrivarprofiler. eller finns det någon annan utrustning du kan rekomendera. Kör för övrigt PC, Vista
Patrik

Förvånansvärt enkla att använda och ger riktigt bra profiler. För det priset har jag inte sett något bättre.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.