Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Har svårt att lita på min K-5. Den har börjat bete sig underligt. Jag har haft den sen oktober och har väl aldrig gillat den lika mycket som min K20.
Problemet är att den har börjat låsa sig vid vissa tillfällen (och naturligtvis bara när det är riktigt viktiga bilder som ska tas!). Känns som att spegeln fastnar och efter några sekunder så klickar det till. Bilderna jag tar vid dessa tillfällen blir dessutom galet oskarpa, trots att jag precis innan ställt in skärpan.

Är det någon som har stött på något liknande problem och vet om det går att lösa.
Detta händer som sagt bara ibland, men jag vill ju kunna lita på min kamera...

Tacksam för alla svar!!

mvh
Ida
 
Ja, misstänkte nästa det. Men är det någon som har varit med om detta förut? Och har det gått på garantin?
 
Har du garanti kvar är det ju inga problem eftersom det är ett fel som ska åtgärdas. Vi som använder Pentax i Sverige är ju ganska få och därmed antagligen få till antalet som drabbats, men testa att googla på problemet.
 
Inget med inställningen? Typ självutlösare eller fokusprioritering.
Tycker jag känner igen situationen.

lma

Precis, tex 2 sek självutlösare med spegeluppfällning.
Har råkat ut för att glömma att ställa tillbaka till enbildstagning.
Jag gjorde en sån fadäs som blev filmad;
http://vimeo.com/15559777
Men det kan ju vara kameran som ställer in funktionen
ibland helt utan din inblandning?
Piper kameran när det händer?
(Fast pipet går att stänga av)
 
Precis så där borde kameran bete sig om du har en lång slutartid. Har du något bildexempel där exif finns med?
 
Precis, tex 2 sek självutlösare med spegeluppfällning.
)

Har råkat ut för sånt, men det är inte fallet nu. Det kan hända mitt under en fotografering när jag inte varit inne och ändrat inställningar. Funderar på om det kan vara någon knapp på kameran som man råkar komma åt och som påverkar...
Nu har jag iaf fått en reparationssedel från cyberphoto för att kunna skicka iväg den till verkstaden. Ska nog ta och bläddra igenom bruksanvisningen och kameran en gång till innan jag skickar iväg den.
 
Precis så där borde kameran bete sig om du har en lång slutartid. Har du något bildexempel där exif finns med?

Nej, har ingen bild med exif, men bländaren är 4 och slutartiden 1/200.
Skickar med en bild för att visa på den fina skärpan och välexponerade klänningen... (eller inte!) ;)
 

Bilagor

  • _FOI7428_liten.jpg
    _FOI7428_liten.jpg
    22.3 KB · Visningar: 329
Skicka in kameran

Antar att du har inställningen att fokus ska vara inställt
innan exponering kan ske i AF-S (enbildstagning).
Då ska inte bilden tas innan fokuspunkten är i fokus,
i så fall så ska det inte spela nån roll om man råkar trycka
på nån knapp av misstag. Med f4 och 1/200s låter det bra,
men fokus eller skakreducering felar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.