Annons

Problem med ixus 850is/kort/THM/AVI-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

zkirtap

Aktiv medlem
Bytte nyligen ut min ixus 800is mot en 850is och sedan dess har det strulat lite, vilket det aldrig gjorde med den tidigare modellen.

Det första är mer ett frågetecken: efter bytet till 850:an så dyker det upp THM-filer i mappen som bilderna tankas över till. Detta skedde inte förut. Med kameran följde en program-CD som innehöll bl a en ny version av Camera Window som jag använder eftersom den gamla versionen inte fungerar med 850:an. Dessa filer stör väl inte, men vad fyller de för funktion och går de att "slippa"?

Det andra är att det strulat för första gången sedan jag bytte till canon. Kameran visade ett felmeddelande att det var fel på minneskortet och vissa bilder ville inte tankas över från kameran med Camera Window utan jag fick ta dem från en kortläsare istället. En av filerna, en AVI-fil, vägrade låta sig tankas över överhuvudtaget hur jag än försökte.Formaterade om kortet och sedan dess har det gått att fotografera igen.

Nu när jag skulle tanka över de senaste bilderna och filmerna så var det inte problem med tankningen men filmerna går inte att visa. Filerna blir så stora som de "ska" i filsystemet (är Mac-användare) på ca 2 mb/sek men filmen visas bara de två första sekunderna och sedan är resten vitt, eller snarare det är vitt en sekund eller två och sedan stängs den av. När man tittar på filmerna i kameran ser de ut som det ska.

Har försökt tanka över filerna på olika sätt ( t ex med iPhoto) men problemet är detsamma.

Känns inte helt bra och är osäker vad det är för fel och "var" det ska åtgärdas. Kamera/program/dator?

Är lite lätt rådvill och emottager tacksamt tips på vad som kan göras.
 
Problem att visa AVI-MVI-filer

Hej
Inga problem med att tanka över, men har upplevt samma problem med MVI filer. När jag försöker öppna dom med hjälp av utforskaren och öppnar mappen med AVI-filer då kommer det upp en bild som talar om att "Dataexiveringsskydd" och stänger för att skydda datorn...
Öppnar jag med ZoomBrowser så går det bra att se på .AVI
Det verkar vara något fel från Canon!!!
Har haft Olympus innan med QuickTime movie inga problem..
Har inte hittat några THM-filer
 
Fick frågan från Canons support ifall det går att spela upp filmerna i kameran - vilket det gör utan problem.

I kameran går det att spela upp oavsett vilket minneskort jag har. Nu när jag testat lite mer blir det ännu konstigare. Det visar sig att de filmfiler som tankats över till den stationära datorn (och inte går att spela upp där) går att spela upp på den bärbara datorn när de överförts dit via mitt interna nätverk. Det går även utan problem att spela upp filmfiler när de förts över direkt från kameran till den bärbara. Som om inte det räckte i konstighetsväg går det inte heller längre att spela upp filmer som är ca en månad gamla på den stationära datorn (filmade med 850is). Dessa gick att spela upp utan problem tidigare även på den stationära datorn. filmfiler som är filmade med den förra kameran, en ixus 800is, går fortfarande att spela upp på båda datorerna utan problem.

Står rätt handfallen angående vad strulandet beror på. En sak som är annorlunda iochmed kamerabytet är att det följer med THM-filer med filmerna, vilket det inte gjorde med 800is. Dessa filer är små till storleken och det verkar vara en som hör ihop med varje filmfil. Vilken funktion fyller de?

Testade nu att använda något annat program än Quicktime och då går det bättre. T ex VLC fungerar för att visa filmerna. Både när de visas på den stationära och från den bärbara (över interna nätverket). Har även testat att ersätta den stationära datorns QT med det från den bärbara men går inte bättre för det...

Även filmfiler inne i iPhoto har påverkats. Filmer filmade med ixus800is går fortfarande utmärkt att se med QT, men filmer från 850:an går inte längre att se (vilket de gjorde förut) utan lägger även de av efter en sekund....
 
Laddade ner en ny version av Flip for Mac så nu fungerar Quicktime igen. Fattar fortfarande inte varför det började strula men så är det ju med teknik ibland...

Undrar dock fortfarande om THM-filerna ifall någon har något vettigt svar på det.
 
THM filerna får du väl bara när du filmar?
Dom innehåller Exifinfo om filmen: datum, längd, kameramodell och lite annat.
 
Jo de kommer bara när man filmar. Såg som sagt var inte röken av dem när jag använde 800is. Är kanske något nytt? Känns mest som om det är i vägen.
 
Nej, nya är dom inte, tror Canon alltid har haft dom, fanns iaf på min PS A70, så det har funnits länge.
Men jag tror att dom bara förs över, om man använder Canons egen programvara (Camera Window).
Dom behövs ju inte, men kan vara roliga att ha. Välj Properties i Zoombrowser på en film som du har en THM-fil till, så ser du vad som står i den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.