Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med ir/VB till d40

Produkter
(logga in för att koppla)
hej

Har precis köpt ett ir filter (haida 720) till min nikon d40.

Problemet är att när jag vill ställa in min egen vitbalans mot något grönt (träd, gräs, buskar) så säger den "kan inte mäta förinspelad vitbalans. Försök igen".

Som det är nu blir mina bilder helt röda (vilket går att ändra i PS) men jag har sett många exempel där bilderna inte är röda när dom kommer "direkt från kameran" och det är så jag skulle vilja få dem. Som jag har förståt så beror det på vad man ställer vitbalansen mot.

Någon som har haft samma/liknande problem eller som har någon god ide vad detta kan bero på?

Mvh johan

Såvitt jag har förstått det så beror det på vad för typ av IR-filter man har. Hos de firmor som konverterar kameror till IR-kameror (altså byter filter framför sensorn och kalibrerar om AF för IR) kan man välja mellan flera olika typer av IR-filter som ger helt olika effekter i bilderna.

Men jag har inga garantier för att jag har rätt, jag har själv aldrig lyckats bra med IR-foto, då jag har haft för starkt IR cut-filter framför sensorn på min 10D.

Edit: Kör numera med en 5D, och den vet jag inte hur den hanterar IR, jag har inte testat då jag inte har några IR-filter som passar till mina objektiv.

Senast ändrad:
min vitbalans skulle alltså kanske fungera att ställa själv om jag
provar med ett annat filter?

Skulle jag på något annat sätt kunna ändra vitbalansen t ex i
efterbearbetningen och vilka program ska jag använda då?

Det är möjligt, men jag är högst osäker måste jag erkänna. Men fotograferar du i RAW så kan du ju välja vitbalans i efterhand. Det finns en uppsjö olika program för att "framkalla" RAW, t.ex. Lightroom, Adobe Camera RAW till PS, Aperture, o.s.v. Dessutom följde det nog med ett till din kamera :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar