Annons

Problem med ir och 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer_B

Aktiv medlem
Som rubriken säger så har jag problem. Har tagit några bilder med mitt IR-filter (Hoya R72) som jag fick för några dagar sedan. Har läst lite här på fs samt googlat men inte funnit lösningen på mitt problem så därför vänder jag mig till er. Bilderna blir extremt gryniga och randiga och jag får inte riktigt till det.. Den bifogade bilden är direkt ur kameran och tagen i raw. Objektivet jag har använt mig av är canons ef-s 60mm samt då en 350d. Iso:100, bländare 13 och slutartid därefter.
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • ir.jpg
    ir.jpg
    56.1 KB · Visningar: 220
Om du får gryniga och randiga bilder så känns det som att de antagligen är underexponerade. Jag vet inte om du låtit kameran bestämma slutartiden? Ljusmätningen kan bli lite lurad om den bara får ljus genom filtret. Med automatiken får jag tex köra +2EV på min D70 för att få en bra exponering.

350D är ju inte den allra bästa kameran för IR-foto, men jag har sett rätt bra resultat som inte är särskilt gryniga eller randiga, så det ska ju gå.

Mitt tips, såhär spontant, är att exponera lite rikligare.

Om du har originalfilen tillgänlig för nerladdning nånstans eller om du kan maila den eller något så är det kanske lättare att göra en bedömning åxå.
 
Tack för svaret.
Misstänker själv också att det är exponeringen det är fel på i första hand. skall testa på nytt imorn och exponera lite rikligare så får vi se vad som händer. Björn Westerdal här på fs har fina ir-bilder tagna med 350d så det skall nog gå..
 
Använd hellre lite högre ISO och större bländare. Bruset ökar med exponeringstiden. Prova gärna mäta ljuset och sedan manuellt ställa tiden till +3 steg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.