Advertisement

Annons

Problem med intern blixt EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

newbeach

Avslutat medlemskap
Gokväll,

Jag har ett problem med min EOS 7D. Den interna blixten går inte att fälla upp eller komma åt inställningar på. Extern blixt är ansluten säger kameran när man försöker komma åt inställningarna i menyn. Jag har provat att ta ut batteriet och nollställa alla inställningar och alla CF.N samt ominstallerat firmwaren. Jag har använt en 430 EX II lite då och då men nu är som sagt den interna tillsynes helt död. Är det någon som vet vad det kan vara som är fel? Har ingen större lust att skicka in den nu när jag knappt haft den i en månad.

Tack på förhand.
Niklas

Det sitter en liten givare under en av fjädrarna i blixtskon. Om fjädern kärvar lite, så givaren fortfarande är intryckt, trots att du tagit av blixten, får du det fel du beskriver.
Titta noga under fjädrarna, så ser du stiftet sticka upp. Lyft lite försiktigt i fjädern med en instrumentskruvmejsel, så brukar det fungera igen.

Ska jag vara ärlig vet jag inte vad dilletanter är men det jag anade att en tråd här skulle ge mer än en dam i kundtjänsten som läser direkt ur instruktionsboken.

Blev ju inte lättare av att jag råkade stava fel. Dilettant ska det vara.

Betydelsen har ändrats genom seklen, men idag avses någon som gör något utan att ha nödvändiga kunskaper. En klåpare, med andra ord.

Roligt att din kamera fungerar igen.

Även om man inte hittar så många dilletanter är det fullt av dillegubbar här i forumet ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar