ANNONS
Annons

Problem med import till LR 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har plötsligt fått problem med importen till Lightroom. 64-bitars Windows 7 och LR 3.6

När jag i biblioteksmodulen trycker på importknappen kraschar programmet, eller det slutar i alla fall att svara.

Den information om problemet jag få ser ut såhär:

Beskrivning:
Ett problem orsakade att detta program slutade att fungera med Windows.

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: AppHangB1
Programnamn: lightroom.exe
Programversion: 3.6.0.10
Programmets tidsstämpel: 4edc3f82
Signatur för avstannande: e4e5
Typ av avstannande: 0
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053
Ytterligare signatur 1: e4e56505c217c90ab575027456986bcc
Ytterligare signatur 2: 8d0d
Ytterligare signatur 3: 8d0db9ff75ac9bbe69f3c3789ba305cc
Ytterligare signatur 4: e4e5
Ytterligare signatur 5: e4e56505c217c90ab575027456986bcc
Ytterligare signatur 6: 8d0d
Ytterligare signatur 7: 8d0db9ff75ac9bbe69f3c3789ba305cc

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Vad har hänt? Hur åtgärdar jag detta?

Hmmmm...... det verkar som om det hela berodde på att jag hade "USB-grejen" till det trådlösa tangentbordet i USB-uttaget på kortläsaren???

Kan det vara så? Tycker det känns märkligt, men faktum är att när jag flyttade den till ett USB-uttag på baksidan av datorn funkade det igen.... Skumt eller självklart?

Skumt eller självklart?

Självklart skumt! :)

Ibland kan det hända det mest märkliga saker med datorer och inte sällan är USB-anslutna prylar inblandade. När jag stöter på en dator som "vägrar" brukar jag börja med att koppa bort alla USB-prylar och se om den startar då.

Hmmmm...... det verkar som om det hela berodde på att jag hade "USB-grejen" till det trådlösa tangentbordet i USB-uttaget på kortläsaren???

Kan det vara så? Tycker det känns märkligt, men faktum är att när jag flyttade den till ett USB-uttag på baksidan av datorn funkade det igen.... Skumt eller självklart?

Har inte sett någon kortläsare som fungerat som en usb-hub (vilket den väl måste göra om den har ett usb-uttag?), men intressant att veta i sammanhanget vore ifall din pryttel har separat strömförsörjning eller inte. Har den inte det så kanske strömåtgången för den trådlösa mojen gjorde att det slutade fungera.

Själv hade jag problem att använda ett usb-minne i min hub (allt annat gick bra, hade skrivare och kortläsare och ritplatta och allt möjligt istoppat på en gång utan problem) ända tills jag insåg att jag hade en extra förlängningssladd inkopplad. 90 cm sladd har jag för mig jag är något slags gräns för usb.

Det är en stationär dator med billigast möjliga fast monterade kortläsare och på den finns förutom springorna för minneskort av olika typer även ett usb-uttag märkt usb 2.0. Har inte använt det uttaget förrän jag förra veckan placerade tangentbordets usb-grej i det uttaget. Och alltså med märkliga konsekvenser.

90 cm sladd har jag för mig jag är något slags gräns för usb.

Man kan betydligt längre kablar än så, 5 meter har jag t ex använt för skrivare men dessa drivs ju förstås inte av USB-uttaget.

Det är inte hlet ovanligt att vissa prylar inte funkar via hub. T ex så står det i manulaen till min Spyder att den inte fungerar om den ansluts till en hub.

Man kan betydligt längre kablar än så, 5 meter har jag t ex använt för skrivare men dessa drivs ju förstås inte av USB-uttaget.

Tja, det är möjligt att man kan, de 90 cm jag drog till med var hörsägen och jag har ingen källa i bakfickan. Det här var i alla fall en usb-hub med egen ström, och när sladden var en meter lång fungerade inte mitt usb-minne i den. Nu funkar det med ca 70 cm sladd från datorn till huben, så jag tyckte att just 90 cm verkade som ett rimligt påstående då. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar