Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med ihoprullande kanter på papperskopior när de torkat...

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
Jag har ingen tillgång till papperstork, utan jag brukar lägga papperskopiorna som jag framkallat på en handduk och torka av dem först.

Mitt problem är att de gärna vill rulla ihop sej i kanterna...har försökt med att lägga dem under tunga böcker osv, men de vill inte räta ut sej.

Har någon ett tips hur jag istället kan torka mina kort??

kan det ha att göra med att de ligger för länge i sköljet?
iom jag inte har tillgång till vattenkran där jag framkallar och kan skölja dem direkt så lägger jag dem i en vattenfylld hink.

eller beror det på vilket fotopapper man använder?
jag har emaks, ilford och fotokemika fineprint..
emaks är de jag använt senast då jag märkt att de rullar sej.

//emma
 
Är det fiberpapper kan du prova att inte ha så torrt i rummet, ju snabbare de torkar (fritt liggande) destp större risk att kanterna drar ihop sig.

Att fukta dem lätt över hela baksidan och lägga dem i press (framsida mot framsida och baksida mot baksida) under press fungerar ofta.

Om det är plastpapper har du troligen haf dem för länge i vatten, Forte är det papper jag haft sämst erfarenhet av att böja sig.
Satsa på en total våttid av max 10-15minuter, sedan kan vatten börja sugas in från kanterna (och tränga genom polyetenskiktet) vilket gör att papperet sväller under plasten och krullar sig.
 
Sköljningen skiljer sig ordentligt för RC- och fiberpapper. Jag sköljer RC-papper ca 3 minuter med fullt blås i en vettig skölj, där vattnet kommer underifrån runtom hela sköljbaljan, om du förstår.

Sköljer man för länge, så börjar vatten tränga in under plastlagret, och hållbarheten blir sämre.

Fiberpapper bör få ett dopp i ett HCA-bad innan skölj på ca 45-60 minuter.

Att lägga bilderna i en hink låter inte som en bra idé. Funkar väl som mellanlandning för fiber iofs, innan du sköljer dem i cirkulerande vatten. Men RC mår inte bra av det.

(Mikael var snabbare..)
 
Jag kommer ihåg att jag använde en plexiglasskiva som underlag vid torkning av papper, skulle jag ha en blank sida sattes bilden nedåt och skulle den vara matt så sattes bilden uppåt.
Sven-Åke
 
Jag vill ändra lite...

Om bilderna är helt torra räcker det nog inte att bara fukta baksidan, bättre att blöta dem igen (några minuter) och när de lufttorkat -till den grad att de inte kommer fastna i varandra- lägger du dem i press.
 
Jag såg förresten ett tips som verkade vettigt i Black&White Photography för ett tag sen. Har inget mörkrum just nu så jag har inte testat själv.

Tipset var att tejpa fast bilderna smått fuktiga med syrafri tejp (klisterremsa som man fuktar som ett frimärke, finns på konstnärsmaterialbutiker) på en glasskiva. Där får de torka, och när det är ordentligt torrt skär man loss bilderna med en brytbladskniv. Detta gäller alltså fiberpapper. Nackdelen är att man måste ta till lite marginal för att ha något att tejpa i.
 
Var noga med att dra av vattnet, lägg bilderna mot en plastskiva och dra av vatten med en fönsterskrapa. Låter självklart men ett tips för mycket kan aldrig skada...
 
tack så mycket för era tips!!!

det är plastpapper jag har, så tyvärr är det nog som ni skriver och som jag trodde att de legat i vattnet förlänge..


Mikael, du skriver att man kan fukta papprena på baksidan, eller tom blöta dem helt och sedan pressa de kan jag alltså göra det på papper som jag framkallat för flera månader sedan?

ska testa era förslag, o hoppas på bättre resultat. =)
 
MattiasL skrev:
Fiberpapper bör få ett dopp i ett HCA-bad innan skölj på ca 45-60 minuter.

Poängen med att använda HCA är att minska vattenmängden och sköljtiderna. Med hjälp av ett HCA-bad först kan man ha sköljtider för fiberpapper på 5-10 minuter totalt. HCA och 45-50 minuters skölj verkar meningslöst - då kan man lika gärna skippa kostnaden och jobbet med HCA och bara skölja rakt av. Rätta mej om jag har fel!
 
jerevan skrev:
Poängen med att använda HCA är att minska vattenmängden och sköljtiderna. Med hjälp av ett HCA-bad först kan man ha sköljtider för fiberpapper på 5-10 minuter totalt. HCA och 45-50 minuters skölj verkar meningslöst - då kan man lika gärna skippa kostnaden och jobbet med HCA och bara skölja rakt av. Rätta mej om jag har fel!

Så har jag också lärt mig. Jag använder bara HCA med film, men principen är samma.
 
jerevan skrev:
Poängen med att använda HCA är att minska vattenmängden och sköljtiderna. Med hjälp av ett HCA-bad först kan man ha sköljtider för fiberpapper på 5-10 minuter totalt. HCA och 45-50 minuters skölj verkar meningslöst - då kan man lika gärna skippa kostnaden och jobbet med HCA och bara skölja rakt av. Rätta mej om jag har fel!

Jag och Ilford håller med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.