ANNONS
Annons

Problem med "hot pixels", vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Denna bild, tagen i sommras, blev efter b.l.a. ökad exponering med två steg till min förvåning väldigt bra.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3185010.htm

I full storlek (6016 x 4016 / 24mp) så ser man dock en hel del "hot pixels" som jag gärna vill bli av med. Jag provade att leka med "noise reduction" i ACR och kunde få bort en del men inte allt. Finns det någon bra metod annat än att manuellt klona / plåstra bort dessa "hot pixels"? (kör med PS CS6)

Om jag skriver ut bilden i A3-format, vilket i praktiken förminskar bilden en smula, kan man förvänta sig att problemet minskar eller försvinner på pappret?

Bifogar ett utsnitt från full storlek så ni kan se omfattningen.

Bilagor

• Hotpixels.jpg
    Hotpixels.jpg
    26.7 KB · Visningar: 126
Denna bild, tagen i sommras, blev efter b.l.a. ökad exponering med två steg till min förvåning väldigt bra.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3185010.htm

I full storlek (6016 x 4016 / 24mp) så ser man dock en hel del "hot pixels" som jag gärna vill bli av med. Jag provade att leka med "noise reduction" i ACR och kunde få bort en del men inte allt. Finns det någon bra metod annat än att manuellt klona / plåstra bort dessa "hot pixels"? (kör med PS CS6)

Om jag skriver ut bilden i A3-format, vilket i praktiken förminskar bilden en smula, kan man förvänta sig att problemet minskar eller försvinner på pappret?

Bifogar ett utsnitt från full storlek så ni kan se omfattningen.

Prova LENR (Long Exposure Noice Reduction) i kameran, den plockar bort sånt där.

Tycker iofs inte det är heta pixlar, bara ljusa pixlar.

Prova LENR (Long Exposure Noice Reduction) i kameran, den plockar bort sånt där.

Tycker iofs inte det är heta pixlar, bara ljusa pixlar.

Tack för tipset men den funktionen har jag redan provat och stängt av igen. Problemet nu är att bilden redan är tagen och jag är nyfiken på om det finns någon smidig metod för att "tvätta bilden". Pixlarna avviker ju trots allt kraftigt i färg jämfört med kringliggande så det känns som om att någon borde uppfunnit hjulet redan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar