Annons

Problem med HDMI på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Sparrowhawk

Ny medlem
Jag har försökt att ansluta min D90 till TV:n via HDMI utan att lyckas.
Är det någon som har något tips på vad som kan vara fel?

Enligt manualen ska det bara vara att ställa in autoläget för HDMI i kameramenyn, stänga av kameran, stoppa i kontakten, starta kameran och vips så ska bilden visas på TV:n istället för på kamerans skärm när man går in i bildvisningsläget. Jag har även provat de övriga lägena för HDMI i kameramenyn utan framgång.

Jag använder en helt vanlig HDMI-kabel som jag har satt dit en adapter för mini-HDMI på. Kabeln funkar utmärkt när jag ansluter datorn till TV:n. Däremot har jag aldrig provat adaptern tidigare. Kan det vara så att det inte duger med en vanlig adapter utan att man behöver någon Nikon-specifik adapter? I mitt första försök så gick det inte att helt få in kontakten i kameran eftersom plasthöljet tog emot. Men nu när jag karvat bort lite plast på adaptern så verkar det som om kontakten helt går i.

Har det funkat bra när ni har anslutit kameran till TV:n? Gjorde ni något speciellt handgrepp för att få det att fungera? Hade ni skaffat någon specialutrustning?
 
Testade min D300 både via vanlig RCA på en tjock TV och HDMI till plasma och den visade bilden direkt utan konstigheter, liveview funkar också vilket va rätt kul, ganska lätt att hitta skärpan på stor tv ;-)

Jag skulle helt klart tro att det är adaptern som är problemet, men har inte D90 en "riktig" hdmi utgång?

Vet att tex med scart finns det ju dom kabla och kontakter som inte är fullkopplade och det kanske är samma med hdmi?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.