ANNONS
Annons

Problem med hackade linjer

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Måste fråga er andra forumister då jag inte kan hitta någon tråd i Forumet eller på nätet som belyser det problem jag brottas med.

Problemet: tunna horisontella som diagonala linjer som typ rep, kraftledningar, brädklädda husfasader, vindskivor mm på mina digitala bilder blir upphackade i småbitar vilket förstör annars hyfsat bra bilder.
Kamera: Canon S2IS.

Vad är problemet/felet?
Går de att rätta till i efterhand i PS?

Tacksam för svar!

Det är ett problem som kommer dels från JPEG-kompressionen, ju mindre bildstorlek ju värre hack, och dels från skärpningen. Jag brukar vara försiktig med att skärpa upp diagonaler, ibland går jag t.o.m över kanter och linjer lite med "Blur"-verktyget på en svag inställning och suddar till linjen lite så att hacken inte blir så tydliga.

I nått av skärpeverktygen, eller om det är brusreduceringsverkygen finns ett kryssmärke "ta bort Jpeg-defekter" som är default kryssat. Ta bort det och mycket småfel försvinner från redigeringen. Hur det påverkar diagonaler vet jag inte, men takpannor och liknande mönster ser plötsligt mycket bättre ut.
Däremot, om takpannor och så redan är trasigt så hjälper inte detta kryss alls.

Tack för svaret Anders!

Detta är alltså ett problem som drabbar alla(oavsett antalet pixlar i sensorn) som lagrar sina bilder i JPEG-komp.
Eller?

Ja det skulle jag säga, problemet blir mer eller mindre stort bara beroende på komprimeringsgrad, bildstorlek och skärpning.

För mig låter problemet som moiré. Om det finns från början förstärks det genom skärpningen. Tror knappast att det är jpeg-komprimeringen som orsakar det, i så fall skulle det inte synas i PS, utan först när den är sparad (då komprimeringen sker).

Det är inte bara så enkelt att du tittar på en förminskad version av bilden? Om bilden krymps till t.ex 33% i ett bildvisningsprogram kan linjer bli hackiga

Kan konstatera att hackandet beror på skärpning.

Jag får be om ursäkt för att ha tagit upp er tid med ett sådant struntproblem.

Tack för hjälpen!

Bert

Kan konstatera att hackandet beror på skärpning.

Jag får be om ursäkt för att ha tagit upp er tid med ett sådant struntproblem.

Tack för hjälpen!

Bert

Jag är fortfarande skeptisk till att skärpningen åstadkommer hackade linjer. Problemet förstärks visserligen om det redan finns i bilden. Det skulle var intressant att se ett utsnitt av en bild före och efter skärpning.

För övrigt en bra fråga som du inte behöver be om ursäkt för!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar