Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Hähnel Giga T Pro till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

jerul

Medlem
Hej!
Jag köpte precis ovan nämnda fjärrutlösare som verkar jättebra bortsett från det lilla problemet att den inte löser ut alls, vare sig på avstånf eller om jag kopplar den som trådutlösare. Kameran är en Nikon D700. När jag trycker på utlösningsknappen så får den kameran att fokusera, men den tar inga bilder. Stänger jag av autofokus på kameran händer inget alls när jag trycker på knappen. Samma problem oavsett utlösningsläge (S, Cl osv.) både på kameran och fjärren.

Finns det någon som känner igen problemet? Finns det någon väl dold inställning på kameran som jag inte lyckas hitta eller har jag bara fått ett måndagsexemplar?

Mvh
Erik Ullemark
 
Hej igen,
Det verkar finnas några som är intresserade av den här (värdelösa) fjärrutlösaren så jag tänkte berätta vad som hänt sedan sist. Jag lyckades inte googla mig fram till annat än att mitt ex. av utlösaren var trasig så jag skickade tillbaka den till Fotokungen (all heder åt deras service), som höll med om detta och skickade en ny.
Den nya funkar. Som trådutlösare.
Om jag försöker använda den som trådlös fjärrutlösare, vilket ju är något av poängen, så löser den ut ungefär en gång av tio. Oddsen blir bättre om man först aktiverar lcd-belysningen på mottagaren, men det är ingen garant för att den ska funka. Bulb-läget är helt oanvändbart, det går att öppna slutaren om man trycker tillräckligt ofta, men när man vill stänga den skickas bara en kort signal, och på runt 100 försök har den hittills inte gått fram, utan man får gå fram till mottagaren och trycka på den för att avbryta exponeringen.
Seriebildstagningen ger ungefär en bild per 2 sekunder, när den hittar.
Räckvidden (som ju sägs vara 80 m) har jag fått till knappt 5 meter som bäst, och då har jag provat 70 av de möjliga 99 kanalerna, och varit i trädgården som säkert inte är fri från radiovågor, men ändå.

Får se om de är lika trevliga på Fotokungen när jag helt enkelt inte vill ha det här skräpet.
 
Har du läst och förstått manualen korrekt? Ibland är det lätt att förivra sig och tro att man vet hur det fungerar och så blir man missnöjd när konstruktören har tänkt sig något annat.

Det finns billigare grejor på Ebay som verkligen fungerar till 100%
 
Jag skickade exemplar två till Fotokungen också. De testade utlösaren och upplevde den lika lynnig som jag... Två slutsatser har jag dragit av allt det här:
1) Det är nog smart att köpa tredjepartsgrejer i affär så att man kan testa först.
2)Fotokungens service är lysande.
 
Fick denna i julklapp och kameran reagerar inte alls på några kommandon från fjärrutlösaren över huvud taget. Fått den att reagera ett par gånger, men vet inte vad jag gjorde. Får iaf det inte att fugnera igen. Lampan på mottagare och sändare lyser grönt när man håller nere knappen halvvägs och sedan lyser rött när man trycker ner hela vägen. Men kameran varken fokuserar eller exponerar... Testat olika kanaler (vilket inte borde göra skillnad, eftersom de uppenbarligen har kommunikation.) Även testat direkt med fjärren som kabelutlösare och samma där, händer nada.....

Trisst, men får försöka ta mig till Fotokungen och se vad man kan göra.... :(
 
jag å min sida har haft en giga t pro sedan juli och aldrig haft några problem med min. Den följer alla instruktioner jag vill att den ska genomföra felfritt, använder för övrigt också den till en D700.
 
I mitt fall var det kabeln mellan kameran och mottagaren som var trasig. Var inne till fotokungen och fick den bytt över disk! Testade en ny kabel, så fungerade det direkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.