Annons

problem med gråa utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en aldeles ny Canon Pixma MP 510. Har börjat skriva ut fotografier med är inte nöjd. När man sriver ut svartvita bilder så blir de snarare gråa än svartvita. Den djupa svärtan infinner sig inte. Problemet finns även i färgbilder. Har provat skriva ut flera bilder, tagna med både analog och digital kamera, men samma dassiga grå bäsha färgton infinner sig. Visst resultatet är inte katastrofalt, men den där lystern i färgerna ocg svärtan finns inte. Bilderna är helt enkellt grådassiga. Rengjort skrivarhuvud, försökt att kalibrera skärmen med adobe gamma, ändrat på kontrast och färgerna i photoshop osv.Men samma problem återstår. Måste ma skaffa sig en dyr kalibreringscensor för att få rätt resultat? Och hur kalibrerar man skrivaren? Hur lägger man in eller modifierar drivrutinerna i skrivaren? vad gjör jag för fel? kan någon hjälpa mig? är i desperat behov av hjälp...
 
Arrandir skrev:
Måste ma skaffa sig en dyr kalibreringscensor för att få rätt resultat? Och hur kalibrerar man skrivaren? Hur lägger man in eller modifierar drivrutinerna i skrivaren? vad gjör jag för fel? kan någon hjälpa mig? är i desperat behov av hjälp...

En månad och inget svar. Jag får väl slänga ut lite tips :)

För det första, kolla att du verkligen har en bild som innehåller svart och vitt. Det gör du i histogrammet, som inte ska innehålla några större glapp i respektive ände av valörskalan.

Om din bild har en full valörskala ska du se till att utskriften är korrekt inställd. Jag konverterar bilden från den arbetsfärgrymd som jag har bearbetat bilden i, till min skrivarprofil i Photoshop. Sedan ser jag till att min skrivares färghantering är avaktiverad.

Stefan
 
Jag upplever att mina utskrifter (från en Canon iP5000) tar ett tag på sig att "mörkna", att färgerna liksom inte sätter sig förren efter ett tag. Jag tycker precis som du att svärtan är grå när bilden kommer ut ur skrivaren, men tycker det ser mycket bättre ut efter en timme.
 
Jag har en Canon Pixma IP5200 och resultatet är detsamma. Har hört mig för hos Canon och de har ingen förklaring.

Om jag däremot konverterar bilden till en CMYK-profil (i mitt fall ISO Coated) så blir bilderna perfekta med djup svärta.

På jobbet har vi en Canon CLC1150 (färgkopiator med tillhörande Fiery rip). Där har vi också samma fenomen med RGB vs CMYK.

Prova och återkom. Kul att veta om det kan vara en generell lösning och att Canon i så fall har problem med RGB-bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.