Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Godox x2t och x1r

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlvi

Ny medlem
Hej till alla,

Jag har en fråga till alla som har arbetat länge med Godox-tillbehör.
Utgångsläget:
1x Godox X2T-C
1x Godox X1R-C
1x Canon Speedlite

Beskrivning:

På Godox X1R ställde jag in CH1 och grupp A och ställde in blixten på manuell.
På Godox X2T-C ställde jag också in grupp A till M och blixtutgången till 1/1.

Nu är mitt problem frågor:
1. När jag aktiverar kameran skickas inget kommando till blixten att tända. Vad har jag glömt i inställningarna?
2. Är det korrekt (eftersom det är en Canon-blixt) att jag kan ställa in blixtnivåerna på X2T men att de inte skickas till Speedlite?

Jag skulle vara mycket tacksam för all hjälp.

användbara länkar för fritiden:
 
Senast ändrad:
1. Kolla att transmittern sitter ordentligt fast i blixtskon på kameran , det får inte vara glapp. Prova sedan överföringen med testknappen som ska tända blixten.
 
Dum fråga, men eftersom du inte specade det i trådstarten; vilken kanal ställde du sändaren på? Alla ska ha samma kanal, grupperna är till för att kunna låta olika blixtar ha olika inställningar.

På fråga 2 är jag hyfsat säker på att du bara kan få blixten att avfyra via sändaren, men inte mer än så (dvs nivån måste ställas på blixten själv)
 
jag blev nyfiken och tittade lite på informationen om dessa ting från Godox. Där kan man få uppfattningen att de ska fungera fullt ut. Fast det är ganska rörigt, så jag kanske missat något.
 
jag blev nyfiken och tittade lite på informationen om dessa ting från Godox. Där kan man få uppfattningen att de ska fungera fullt ut. Fast det är ganska rörigt, så jag kanske missat något.
Helt rätt, jag missade "-C" i beteckningen, som ju antyder att den är kompatibel med Canons blixtstyrning.
Problemet är nog, i det här fallet, att sändare och mottagare inte är inställda på samma kanal
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.