Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Blixtjocke

Medlem
Hejsan

Jag har en Canon 30D som jag alltid kunnat förlita mig på.
Dock hade jag mitt första riktiga mingelfotojobb igår på en krog och jag upptäckte att kameran förefaller ha väldiga problem med att hitta fokus i skumt ljus.

Enligt vissa källor ska just Canon 30D ha problem med just detta, att finna fokus i mörker.

Blixten jag hade var även undermålig den, så jag funderar på att köpa en ny. Jag har sett hos en bekant att det finns blixtar som kompenserar fokus genom att blinka ett antal gånger innan man knäpper av...

Stämmer detta och vad heter då denna funktion? Jättetacksam för svar./Jocke

Du ska få ett tillsvidaresvar, för jag är ingen expert =)

Blixten (även kamerans inbyggda) kan hjälpa fokus genom att avfyra en serie blixtar. Det fungerar så enkelt att blixtljuset lyser upp motivet och gör det enklare för fokus.

På vissa kameror, och många externa blixtar, finns funktionen i form av en lampa som lyser upp motivet. Kallas folkus-hjälpbelysning/AF Assist-light eller något sånt.

Kolla i kamerans meny, för detta går att stänga av.
Jag vet inte alls faktiskt, men om du aktiverar den funktionen kanske din externa blixt ser detta och hjälper till.

Min blixt skickar ut nån röd stråle som kameran klarar att ställa skärpan på. Men är det för mörkt vägrar kameran att ta några bilder annat än på manuellt.

Du nämner bara vilken kamera du har, men inget om vilket objektiv eller vilken blixt du använder. T.ex. så gör ljussvag optik alltid det svårare för autofokusen än ljusstark sådan. Någon form av hjälpljus som redan nämnts ovan är helt nödvändigt att ha aktiverat om man vill använda ljussvag optik och objektet man fokuserar på inte är upplyst...

Vad är det förresten i blixten (vilken det nu är) som gör den undermålig?

Objektivet är zoom,17-85.
Blixten är för övrigt lånad, kan inte säga vilket märke, det står inget. Därav kan jag inte fastställa ledtal.

Den saknar dock IR och är inte böjbar, i vilket fall inte åt sidorna.

Objektivet är zoom,17-85.
Blixten är för övrigt lånad, kan inte säga vilket märke, det står inget. Därav kan jag inte fastställa ledtal.

Den saknar dock IR och är inte böjbar, i vilket fall inte åt sidorna.

Ok, den blixten verkar inte vara så mycket att hänga i julgranen. Vad har objektivet för ljusstyrka? f/3,5-5,6 eller..?

De Canons egna iaf...
Om jag läser rätt är det f/4 - 5.6.
Den, däremot, är en trotjänare. Har aldrig svikit... :D

Men att zoom inte var så ljuskänsliga känner jag till.
Min Minolta X-370s fick lida mycket av just sitt zoom-objektiv...

De Canons egna iaf...
Om jag läser rätt är det f/4 - 5.6.
Den, däremot, är en trotjänare. Har aldrig svikit... :D

Men att zoom inte var så ljuskänsliga känner jag till.
Min Minolta X-370s fick lida mycket av just sitt zoom-objektiv...

Zoom eller fast har ingenting med ljusstyrkan att göra (bortsett från att fasta objektiv rent generellt ofta är ljusstarkare). Det finns ljusstarka zoomar men de kostar vanligtvis lite mer.

Din zoom har max ljusstyrka f/4 fullt utzoomat (17mm brännvidd) och f/5,6 fullt inzoomat (på 85mm brännvidd).

Hög ljusstyrka möjliggör användning av kortare slutartider och kortare skärpedjup, och förenklar jobbet för autofokusen då avsevärt större mängd ljus träffar fokussensorerna i kameran (eller hur det nu funkar, är inte så insatt i detaljerna kring hur autofokusen funkar). De flesta zoomar som man betecknar som ljusstarka har en ljusstyrka på f/2,8, helst över hela brännviddsomfånget (d.v.s. tappar inte ljusstyrka när man zoomar in).

f/2,8 släpper in dubbelt mer ljus än f/4 och fyrdubbelt mer än f/5,6 under samma tidsenhet. Det betyder att autofokusen på ett objektiv med ljusstyrka f/2,8 också fungerar i fyra gånger mörkare omgivning än det mörkaste som f/5,6 klarar av. I alla fall utan hjälpljus. Och du får in ljus på sensorn fyra gånger snabbare och kan således använda fyra gånger kortare slutartider utan att höja iso... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar