Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokus vid fotografering med fler personer

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Idag var jag och fotade lite modellbilder utomhus, det blev en parfotografering, jag använde den inbyggda blixten och körde "av" läge och ett så kort skärpedjup som möjligt för att få en oskarp fin bakgrund, ställer fokus på ögonen på en av dom och skjuter, då får jag ingen bra skärpa på den andra personen, använder jag för kort skärpedjup då eller vad gör jag för fel?

Lite detaljer hade underlättat. Helkropp? Halvkropp? Avstånd? Bländare? Fast om de står på exakt samma avstånd från kameran bör skärpan ligga på samma ställe på bägge förstås.

Men halvkropp, fullformat och F1.4 blir det ju knepigt, i vilket fall, även med måttband =) . Så förmodligen har du för kort skärpedjup.

Lite detaljer hade underlättat. Helkropp? Halvkropp? Avstånd? Bländare? Fast om de står på exakt samma avstånd från kameran bör skärpan ligga på samma ställe på bägge förstås.

Men halvkropp, fullformat och F1.4 blir det ju knepigt, i vilket fall, även med måttband =) . Så förmodligen har du för kort skärpedjup.

Helkropp ca 3 meter ifrån, 5.6f 1/30 med blixt, kitobjektiv 18-55, måste va för kort skärpedjup, för den andra personen som jag ställt focus på är knivskarp, lite svårt att pricka ögonen exakt på så långt håll med

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar