Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med "fläckar" i starkt mottljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sergeant M

Ny medlem
Hej. Jag äger en fujifilm s9600 sedan några månader tillbaka och har upptäckt ett irriterande problem med denna. Tidigare har jag fotat med en s5000 och tycker denna är en snäppet bättre kamera med mer systemliknande funktioner.
Dock efter en tids fotografering, och då i synnerhet på motiv där solen spelar en viktig roll, t.ex. vid solnedgångar etc, så upptäckte jag att kameran inte var riktigt okej. Om jag riktar in kameran direkt i solen så bildas en vit liten prick i nederkanten av bilden (denna hamnar även på fotot när jag knäpper av). Solen behöver nödvändigtvis inte vara centrerad i bilden heller för att detta skall inträffa. Rör jag kameran lite i sidled så följer fläcken med och om jag väljer att zooma lite så blir den större men dock mer genomskinligare. Zoomar jag lite till så försvinner den helt. Det rör sig dock inte om att man behöver zooma särskilt mycket för att den skall försvinna, bara några milimeter på zoomratten så försvinner denna fläck. Problemet finns alltså när kameran är i sitt maximala vidvinkelläge. Vill även minnas att denna fläck senare övergår till värre fläckar, inte direkt "prismor" om man zoomar in ännu mer. Om det inte framgått tidigare så syns denna fläck bara när man har en stark ljuskälla i bilden. "vanlig" fotografering påvisar ej detta smuts.

Vidare kan jag berätta att om man kollar på själva optiken så kan man på insidan av glaset se små korn, damm etc etc. Kalla det vad man vill, men det är något där som inte borde vara där. Dessa är svåra att se om man inte specifikt är ute efter att kunna se det, en hastig titt där man bara är ute efter att avlägsna ytligt damm kan medföra att man mest troligtvis inte tänker på detta och missar det.

Här kommer dock det lustiga, jag kontaktade återförsäljaren och via dem så fick jag skicka in kameran till fujis kameraverkstad. Dessa bytte ut sensorn och komplett optik enligt vad dom skrivit på det medföljade pappret. Jag tog då direkt jag fick chansen och riktade in kameran på sedvanliga sätt men samma problem fanns där. Jag tog kontakt med fuji och fick skicka in den igen. Fick efter detta hem en helt ny s9600 på garantin. Men även denna har precis samma fel. Jag kan även på denna se att det förekommer "damm" på insidan.

Är detta en dålig serie som fuji har tillverkat?
Eller är det bara jag som är ute och cyklar? - Man skall kanske inte fota såna här bilder? Är det vanligt att kamerorna klarar av mottljus fotografering?
Jag har testat med uv-filter, polaroid.filter. skylightfilter hit och dit men samma sak där ändå.

Vad tror ni, kan denna dammpartikel bryta ljuset så detta fula inträffar, eller kan den inte påverka alls, är det kanske bara så att kameran i sig är ljuskänslig helt enkelt? Är det ett vanligt fenomen på andra kameror att detta händer? Berätta gärna era erfarenheter och/eller upplys mig om vad som kan vara felet med min kamera(or).

Eftersom s9600 är ett slutet system så är det ju inget jag kan åtgärda själv, det är ju ändå lite slarvigt av fuji att få med damm på insidan av sin optik vid tillverkning.. Om det nu är damm ens.....(?)

MVH Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.