Annons

Problem med filnumrering på 300D (& ixus)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kör på kontinuerlig filnumrering på både min 300D och på min IXUS V.

Har tagit ca 500 bilder med 300D:n.

Har tagit ca 4900 med IXUS V:n.

Igår inför nyårsfesten flyttade jag över det stora minnet till IXUSen, för att få plats med många party bilder.

Filnumreringen där blev rätt, den fortsatte från rätt nummer.

Idag tömde jag kortet, och satte tillbaka det i min 300D.
Tog ett par bilder, och när jag skall tömma kortet ser jag att 300D:n fortsätter numrera från 4900 nånstans, dvs IXUSens numrering.

Provade att först radera alla kataloger osv på kortet, samma sak, fortsätter från 4900. Provade även att formatera kortet. Men samma sak.
Så, hur får jag kameran att själv fortsätta numrera från ca 500 (574 för att vara exakt)?
Dvs vill inte nollställa numreringen, utan vill att den skall fortsätta från 574!
Hur gör jag för att lösa det?


/Jocce
 
Har du formatterat kortet i 300:an efter det att du satte tillbaks det i den? Vet inte om det har med saken att göra, men det är ju en tanke...
 
Formatera kortet, tag en exponering, döp om bilden direkt på kortet med hjälp av din filläsare t.ex. utforskaren.(Det är bara siffrorna du skall döpa om och vara noga med döpningen) Tag en ny bild utan att formatera kortet så skall du se att det funkar, sen är det bara att fota och formatera som vanligt igen. Detta händer ofta om man har flera minneskort, mig händer det ofta när jag byter kort i min Nikon E5000 //Peo
 
Precis som peo säger.

Kameran fortsätter med den numrering som kortet har (vet inte om den tar "filnamnet på nyaste bilden", eller "bilden med högst nummer"), men om kortet är tomt, använder den nån egen räknare ("mitt senaste filnummer"). Genom att låta kameran lägga en bild på ett minneskort med "fejkat" nummer kan man sätta den interna räknaren till det värde man vill ha, för att sedan fortsätta som vanligt.
 
Peo F skrev:
Formatera kortet, tag en exponering, döp om bilden direkt på kortet med hjälp av din filläsare t.ex. utforskaren.(Det är bara siffrorna du skall döpa om och vara noga med döpningen) Tag en ny bild utan att formatera kortet så skall du se att det funkar, sen är det bara att fota och formatera som vanligt igen. Detta händer ofta om man har flera minneskort, mig händer det ofta när jag byter kort i min Nikon E5000 //Peo

Måste man döpa om katalogen också?


/Jocce
 
Peo F skrev:
Formatera kortet, tag en exponering, döp om bilden direkt på kortet med hjälp av din filläsare t.ex. utforskaren.(Det är bara siffrorna du skall döpa om och vara noga med döpningen) Tag en ny bild utan att formatera kortet så skall du se att det funkar, sen är det bara att fota och formatera som vanligt igen. Detta händer ofta om man har flera minneskort, mig händer det ofta när jag byter kort i min Nikon E5000 //Peo

Funkade inte :(

Den fortsätter att köra efter de höga numrerna (4900 serien).
Provade även att göra samma sak, och även döpa om katalogen, tyvärr samma resultat :(


/Jocce
 
sådär gjorde min Minolta också, bara att gilla läget o låta den fortsätta upp till 10000 eller börja om från noll... jag körde upp den till tiotusen o nollade vid årsskiftet... har noll koll på hur många exponeringar jag gjort... men mer än 6000 är det inte... o inte under 5000... and counting.
 
YES!
Löste det!

Satte kameran på "Auto Reset" tog i/r kortet, ställde tillbaks på "Continious", gjorde sen som Peo sa, så funkade det perfekt!


/Jocce
 
smart drag... kameran fortsätter förstås efter det högsta den någonsin sett efter reset... bra att veta. Bultar in i hjärnbarken... frågan dyker säkert upp igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.