Annons

Problem med filimport till LR 5 från Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Har uppgraderat från D90 till D7200, efter att Scandinavianphotos kundtjänst försäkrade mig om att LR 5 stödjer rawkonverteringen.

Fast importet funkar inte. Först visas inga förhandvisningar strax före importen och om jag ändå importerar så kommer det till sist ett felmeddelande om att det inte gick pga filformatet.
Programmet är uppdaterat på 5.7.1. och det går, så vitt jag kan se, inte att uppdatera till nåt nyare som inte heter CC. Det sistnämnda är inget alternativ. (Snälla avstå från att använda denna tråd för att försöka övertyga om alla fördelarna med CC, det är inte min fråga).

Min fråga är däremot för det första om Scandinavianphotos information var fel och hur jag i så fall kan kringgå LR:s rawkonvertering men ändå få in filerna i min katalog som dng.

Om informationen var korrekt, vad gör jag för fel då?
Kameran är ju rolig att fota med...
 
Hej!

Har uppgraderat från D90 till D7200, efter att Scandinavianphotos kundtjänst försäkrade mig om att LR 5 stödjer rawkonverteringen.

Fast importet funkar inte. Först visas inga förhandvisningar strax före importen och om jag ändå importerar så kommer det till sist ett felmeddelande om att det inte gick pga filformatet.
Programmet är uppdaterat på 5.7.1. och det går, så vitt jag kan se, inte att uppdatera till nåt nyare som inte heter CC. Det sistnämnda är inget alternativ. (Snälla avstå från att använda denna tråd för att försöka övertyga om alla fördelarna med CC, det är inte min fråga).

Min fråga är däremot för det första om Scandinavianphotos information var fel och hur jag i så fall kan kringgå LR:s rawkonvertering men ändå få in filerna i min katalog som dng.

Om informationen var korrekt, vad gör jag för fel då?
Kameran är ju rolig att fota med...

Lightroom har stöd för Nikon D7200 från version 6.

Du kan konvertera filerna till DNG-format med Adobe DNG converter (kostnadsfritt program) och sedan importera de filerna i din version av Lightroom.
 
Att konvertera till dng med converter först och importera sen har jag tänkt på. Bra att veta att det funkar, då slipper jag experimentera i onödan.

Jag skulle egentligen gärna vilja köpa LR6 som icke-CC. Har CS5 kvar. Skulle LR6 ens funka med CS5?
 
Senast ändrad:
Nähä, så enkelt var det visst inte... :(

Fick upp ett felmeddelande av dng-convertern (på tyska eftersom mitt operativsystem är på tyska) fast fritt översatt ungefär så här:

Källmappen innehåller inga kameraspecifika filer som stöds
.

Någon som vet vad detta betyder?

Under tiden får jag väl kolla om jag kan uppdatera convertern men är tacksam för tolkningstips.
 
Nähä, så enkelt var det visst inte... :(

Fick upp ett felmeddelande av dng-convertern (på tyska eftersom mitt operativsystem är på tyska) fast fritt översatt ungefär så här:

.

Någon som vet vad detta betyder?

Under tiden får jag väl kolla om jag kan uppdatera convertern men är tacksam för tolkningstips.

Du måste ha senaste convertern (eller åtminstone en version som stöder D7200), och de fungerar med din LR
 
En fråga till:
Läste nyligen nånstans här på FS att konverteringen via DNG-converter inte ger lika bra dng-filer för redigering i LR.
Någon som vet på vilket sätt?

Skulle man i princip kunna råkonvertera till dng i någon annans LR CC och sen bara kopiera in filerna i ens egen LR5-katalog?
 
Trams
NEF CR2.... osv OCH DNG är rawformat.
Några skillnader.
1 DNG är den enda öppna standarden som finns för raw. DNG bygger på Tiff 6.0.
2 Kameratillverkarnas rawformat kan hanteras av kameratillverkarnas programvaror.
3 Vid användning av xmp med Adobe så skrivs datan inuti DNG, alltså ingen extra xmp-fil. Det i sig kan göra att det tar ngt längre tid för ACR att stänga filen eftersom att raw är större än den lilla textfilen xmp.
4 En del påstår att DNG ger ngt mindre filer än originalraw.

Annars är det same same but different.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.