Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med filer frpn skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Här är något att bita i!

Jag har ett problem med utskrifter av inskannade bilder.

För några månader sedan köpte jag Conetechs Piezography ICC för att kunna få fina svartvita kopior från min skrivare (EPSON 1200). För er som inte känner till det är Piezography ett system där man ersätter färgpatronerna i skrivaren med pigmentbaserat bläck i gråa nyanser + svart.

Efter lite injusterande kom jag kanske snabbt fram till bra resultat med testutskrifter (nozzle check och gråkil). Bilderna (inskannde på Epson 3200) blev inte bra. De blir grådaskiga och saknar svärta.

Nr jag testade att skriva ut en fil från en digitalkamera blev bilderna plötsligt briljanta och med svärta. Inställningarna i skrivare och PS verkar således funka. Jag har därfördragit slutsatsen att problemet ligger inbakat i filerna från skannern. När jag med mäter densiteten i bilderna på skärmen kan jag se att partier med hög svärta skrivs ut betydligt ljusare. Exempelvis är partier med K=76% på skärmen klart ljusare än medelgrått på utskriften.

Vad kan det här bero på? Sysslar skannern med någon Color management som jag inte kan påverka och som ligge kvar i filen. Bilderna som skrivs ut skall ha source Space = Grey Gamma 1.8 (vilket jag ställt in PS 7 för enligt instruktioner från Conetech.

Några uppslag från er som är lite mer bevandrade i PS och digital bildbehandling.

Hälsningar

Fredrik

hej håkan och tack för svar.

innan jag skriver ut bilderna ger jag (assign profile) bilderna grey gamma 1.8 som också är default working space.

även om jag "assignar" grey gamma 1.8, kan den profil som hänger med från skanningen (oftast adobe rgb eftersom jag skannar in i rgb) ligga kvar i bildfilen?

f

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar