Advertisement
ANNONS
Annons

Problem med försvarsmakten vid tillstånd för flygfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

masterpower

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag var i luften och fotograferade från ett öppet gyrokopter i slutet av september. Resultatet blev mycket bra- för att vara första gången- och jag tyckte att jag skulle vilja ha tillstånd för cirka 100 bilder. Tog kontakt med försvarsmakten och kom överens med den ansvarige att jag ska skicka bilderna i fullformat på en CD-skiva och invänta ett svar inom 5 dagar.

Det gick en vecka- inget hände- därpå ringer jag till de. Fick då i svar att man inte hinner med dessa ärenden, pga sjukdomar, vabbar, kurser och nedskärningar- hänvisade till media och att jag har säkert känt till de nedskärningar som pågår inom FM.

Fine- tänkte jag. jag kan vänta en stund till. Men det upprepades om om i 9 veckor nu. När jag hänvisar till varför man säger att man har riktlinjer på en vecka så får jag i svar att jag har har visst fått svar inom en vecka- Att de inte hann med mina bilder skulle då vara det förväntade svaret.

Snackade med olika personer- som förvisso visade förståelse men det finns bara en person som sköter dessa ärenden i Stockholm och han har inte tid.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!

Jag vill använda mina bilder men jag kan inget göra :(

Jag föreslår att du tar kontakt med JO (justitieombudsmannen) som är den som ska övervaka att myndigheter sköter sitt jobb. I ditt fall är det uppenbart att myndigheten inte sköter sitt jobb.

Skicka ned ärendet till Revinge med. Finns en militär som godkänner där nere med. Tog nog fyra veckor, men färdigt blev det iaf.

Tack snälla för era förslag! JO skulle behöva en handlingstid på minst 2 veckor. Blev uppringd av FM precis innan jag skulle bestämma mig för hur nästa steg skulle gå till. Nu har jag fått OK på mina bilder :)

Får man fråga varför du behöver tillstånd? Ballongflygare verkar ju bara köra på. Har du fotat närbilder på skyddsobjekt?

Fotade från ett gyrokopter, dvs en förenklad variant av helikopter. Och enligt lag så skall alla bilder tagna från luften godkännas av FM. Jag kan inte påstå att det vara speciella objekt jag tog bilder på. Sedan vet man(jag) inte vilka fastigheter/ställen är skyddsbelagda osv ...
av 100 st bilder underkändes 2.

Fotade från ett gyrokopter, dvs en förenklad variant av helikopter. Och enligt lag så skall alla bilder tagna från luften godkännas av FM. Jag kan inte påstå att det vara speciella objekt jag tog bilder på. Sedan vet man(jag) inte vilka fastigheter/ställen är skyddsbelagda osv ...
av 100 st bilder underkändes 2.

Varför underkändes dessa?

Man undrar ju dessutom över nyttan med dessa kalla krigsinrättningar idag. Har inte utvecklingen för länge sedan sprungit ifrån det tänket som ligger bakom detta. Hur skyddar man egentligen hemligheter från högupplösta spionsatellitkameror och positionsbestämmning med hög noggranhet.

Verkar mest som om dessa inrättningar håller koll på den egna befolkningen, för omvärlden har man för ju längesedan tappat alt. givit upp kontrollen över. Att försvaret ska kolla alla bilder tagna från luften är således en sanning med väldigt kraftig modifikation. Varken ryssar eller amerikaner ringer väl självmant upp FM och visar sina alster kan man väl på goda grunder anta. Stor humor är det i alla fall tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar