Annons

Problem med färgkopiering, allt blir gult!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanKahrstrom

Ny medlem
Hej!

Jag har precis börjat kopiera färgbilder i ett nytt labb. Jag har tidigare gjort det i ett annat lab, med lyckade resultat. Problemet jag har nu är att alla bilder blir knallgula. Om jag vrider för det trevliga röda filtret (som används vid svart-vit framkallning, för att se hur bilden hamnar på papperet) så blir bilden mer åt det blåa hållet, men hur jag än trixar med filterrattarna eller lägger på filterplastbitar så lyckas jag inte få till annat än väldigt gula bilder...

Kopiatorn är en Durst färgkopiator (inte säker på modellen, tyvärr).

Möjliga fel (enligt mig):

1. Gammalt papper. Kanske inte så troligt, filmen är ett år gammal, och alla vita partier är fint vita.

2. Gammla kemikalier. Köptes också in för ett år sedan. De är dock ihopmixade idag.

3. Fel lampa. Jag öppnade kopiatorn och kollade lampan, en Philips 12v/100w halogen. Det ska ju vara en 12v/100w halogenlampa, men kan det vara fel 'färg'? Jag testade att framkalla med en vanlig svart/vit kopiator, och fick liknande resultat...

4. Kondensor? Jag är rätt ny på det här, så det är väl lika bra att fråga: Vad är en kondensor? Så vitt jag kan se verkar det inte finnas någon kondensor, kan det vara problemet?

Tacksam för hjälp.
 
när jag skulle kopiera i färg för första gången blev alla mina bilder knallröda och ingenting hände när jag vred på rattarna. till slut hittade jag en liten spak på förstoringsapparaten som används för att fälla bort färgfiltren ur strålgången så att man ska kunna ställa in skärpan lättare. det kanske är något sånt som är ditt problem? eller något helt annat, men då får någon annan som kan mer svara :)
 
Jag har också en spak på förstoringsapparaten som man kan koppla ur och på filterfunktionerna.

Du vet antagligen att man minskar gult genom att ÖKA gult filter (eller minska motsatt färg) när man kopierar negativ färg.
 
Ja, jag vet att det inte är det som är problemet (jag har råkat ut för det tidigare, efter 2 timmars frustrerande uppkopiering, där färgtonerna inte gick att ändra, så hittade jag den knappen...). När jag ändrar filterinställningarna så ser jag hur färgen på ljuset ändras. Dock ändras inte färgen nämvärt när jag ändrar gulfiltret.

Och jag har testat alla extremer (gulfiltret på max/minimum), och det blir ändå ingen skillnad.
 
då kan jag nog inte hjälpa dig :(

prova med helt nya papper och helt färsk kemi och se om det blir någon skillnad kanske? du har inget ljusläckage någonstans?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.