Annons

Problem med färgbrus i kvälls/nattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Tog lite kvällsbilder häromdagen med min E-1 och upptäckte ganska mycket färgbrus trots ISO 200 och 1/10 s. Ifall jag däremot överexponerade bilden med längre slutartid kunde jag i PS sedan korrigera och få en mycket renare bild. Överexponering ger i dessa sammanhang större risk för rörelseoskärpa.

Har någon några bra tips hur man får bra nattbilder med digitalkamera? Är film fortfarande överlägset i detta område eller har de nyaste digitalarna fixat detta problem?

att det blir mindre brus vid rikligare exponering stämmer. Detta beror på att signal/brus-förhållandet är högre ju rikligare man exponerar.

Jag skulle vilja påstå att de nyaste och bästa digitala systemkamerorna är överlägsna för nattbilder. Lågt iso och lång slutartid är det generellt sett som gäller.

Kodak Full Frame Transfer

Hur ser histogrammet ut? Vilken typ av belysning (öppen eld eller el?) - saknas någon krominanskomponent (Röd/Blå)? Om du exponerar rikligt, så ska du kunna få riktigt fina bilder. Underexponerar du, så får du ta fram brusreduceringsverktygen. Jag använder False Color Suppression i Olympus Studio vid RAW-uppräkningen. Det finns även en sådan i Adobe ACR, men den är klart mycket sämre än den i Studio. Noiseware kan med fördel användas.

Använd ljusstarkt objektiv, fota RAW och exponera för skuggpartierna. Håll sensorn kall, försök om möjligt köra på absolut lägsta ISO100, vilket ger den bästa dynamiken, samt även bättre exponeringstålighet mot starka punktljuskällor.

Från Kodaks datablad kan man utläsa att de gradvis förbättrat sina sensorer (Full Frame Transfer) vad beträffar Total Sensor Noise. Sensorn i nyaste Leica M8 är här bäst. Jag har tyvärr inga detaljerade jämförelser på hur Kodaks sensor står sig gentemot t.ex. Matsushita/Panasonics Maicovicon™ N-MOS sensor.

Bilagor

• kodaksensors.gif
    kodaksensors.gif
    8.3 KB · Visningar: 462
Tack för svaren. Jag försöker exponera som jag upplever det mina ögon ser, så givetvis är nattbilderna underexponerade i jämförelse med ett gråkort.
Visst går det att fixa till bilderna med Noiseware och liknande program. Det är väl bara att acceptera att bilderna behöver efterbehandlas i datorn.

Det finns en gyllene regel vad det gäller digitalfotografering, och det är att "exponera till höger", d.v.s. exponera så att histogrammet nääästan tangerar höger ändpunkt. Det gäller inte minst vid nattfotografering.

Det finns flera fördelar med att exponera till höger. Den allra största fördelen beror på att sensorn fångar data linjärt, vilket i förlängningen betyder att för varje steg under helt vitt så förlorar man 50% av alla möjliga nivåer. Altså, det ljusaste steget innehåller 50% av bildens totala information. Det näst ljusaste steget innehåller 50% av all information med det ljusaste steget borträknat.

För en bild i 8 bitar med en sensor som har ett dynamiskt omfång på 5 steg innebär det detta:

steg V: 128 nivåer per kanal
steg IV: 64 nivåer per kanal
steg III: 32 nivåer per kanal
steg II: 16 nivåer per kanal
steg I: 8 nivåer per kanal

Steg V är altså det ljusaste steget. Så genom att underexponera "bara" ett bländarsteg kastar man bort hälften av bildinformationen.

Nästa fördel med att exponera till höger är att det är sensorns signal/brus-förhållande som sätter gränsen nedåt. Det lägsta steget (altså det mörkaste) är alltid det som har mest brus. Kan man exponera rikligare och sedan mörka ner bilden i efterbehandlingen så vinner man mycket, då man utnyttjar de ljusare stegens bättre signal/brus-förhållande.

Dock så finns det givetvis nackdelar med att exponera till höger. En nackdel är om man har en kamera som inte visar induviduella histogram för varje kanal. Då _kan_ det hända att man överexponerar en kanal utan att kamerans blinkvarning säger ifrån. En annan nackdel är att bilden inte ser ut som den är tänkt att se ut, när man kollar på displayen.

För mig väger fördelarna upp nackdelarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar