Annons

Problem med ett CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

19johan75

Avslutat medlemskap
Hej!

Sökt runt i forumet och hittat en del info, har dock inte lyckats komma till rätta med mitt problem.

Jag har ett Sandisk 64 MB CF-kort som jag använder tillsammans med en A70. Nu är det något fel på kortet.

Om jag tar en bild så meddelar kameran "Fel i minneskortet", försöker då formatera kortet i kameran, resultatet blir att kameran visar felkoden E50 och sedan stänger av sig själv.

Om jag slår över kameran i bildvisningsläge stänger den också av sig själv. Kameran fungerar utmärkt med andra minneskort.

Om jag kopplar kameran till datorn så hittar inte datorn den, eftersom jag inte kan slå över i bbildvisningsläge utan att kameran stängs av. Jag har tyvärr ingen kortläsare utan brukar ladda över bilderna genom kameran.


Någon som har något förslag på vad som kan vara fel, och hur man skulle kunna fixa det?

(Är fullt medveten om att det kanske är billigare att köpa ett nytt kort än att hålla på och fippla med det gamla)


Johan
 
Låter som det verkligen *är* fel på CF-kortet. Du kan ju lätt kontrollera detta genom att springa in i en fotobutik (aj!) och be att få prova kortet i någon kamera.

Koreten brukar säljas med lång garanti så du kanske inte behöver misströsta.
 
Nej, det funkar inte verkar det som, testat i en anna kamera och det funkar inte heller. Tror inte garantin gäller längre, köpte minneskortet samtidigt som jag köpte A70, har för mig att det bara var någon vecka efter A70n släpptes, borde vara längre sedan än garantitidens giltighet. Nåja det blir väl till att köpa ett nytt kort, inte hela världen. Men det skulle förståss vara kul att få igång det igen.


Tackar

Johan
 
Sandisk har väl 5 års garanti på sina minneskort? Det skadar hur som helst inte att fråga om det finns garanti på kortet.
 
Aha, där ser man, hade jag inte en aning om. Jag tror dock inte jag har kvar kvittot längre. Men gäller 5 års garantin hos försäljaren eller skall man vända sig direkt till generalagenten för en garantirep/byte av kort? I såfall, vem är det som generalagent i Sverige för Sandisk?


Mvh


Johan
 
Saxat från "User Guide" som medföljde mitt kort: "This warranty applies only to the original purchaser of the SanDisk Flash Memory Card who has proof of purchase if requested." Du kan alltså tvingas visa kvitto för att garantin ska gälla, men det verkar inte vara ett absolut krav. Jag föreslår att du vänder dig till inköpsstället först och främst för att få till stånd ett garanti-åttagande.
 
Om du känner nån som har en kortläsare till datorn så kan du ju alltid testa att formatera kortet genom datorn, om det funkar så kanske det går att formatera det i kameran efteråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.