Annons

Problem med Epson 4990

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Har precis fått hem min Epson 4990 och ska börja scanna in mina 6x6 diapositiv.

Drar igåg Epson scan programmet och ska köra den första förhandsgranskningen, 150dpi 48bits färgup, ej Digital ice. Men när den ska skapa miniatyrbilder så säger den att "det finns för lite minne, stäng alla program och försök igen".

Någon som har tips?

Jag har en Athlon 64 3000+ och 1Gb ram.

Vad är problemet?
Känns lite surt att man köpt en scanner för 4700 och så blir det problem direkt?

Har letat runt på google, men folk verkar inte ha problem, eller så kör dom med andra program. Har ju fått med silverfast med där fungerade inte digital Ice, den klagar på att det är ett svartvitt neg fast än det är ett diapositiv...

mvH P

Senast ändrad:
Vilket operativsystem har du? Jag hade problem med otillräckligt minne med Widows ME men med XP har jag hittills inte haft några sådana problem trots samma datorinnehåll och maskinvaror i övrigt.

Ny bytte jag och testade med negativ färgfilm istället, det gick bättre, men den kapar halva bilden...

Hm...

Vid "orginal finns ju bara två val dokumenttyp och filmtyp.

Jag har valt negativ färgfilm och sedan Film (med filmhållare) jag har använt den medföljande plastskivan som jag lägger in remsorna i.

När ska man använda film (med filmområdesguide?)

Digital Ice fungerar inte med Filmområdesguide...
Jag har 6x6 film...Det är väl inte så dumt att man är tvungen att köra med filmområdesguideinställningen när man har 6x6 film, och då inte kan använda digital ice??

Väldigt dålig manual måste jag säga :/

mvh P

Senast ändrad:
Har du fått ordning på den ?
Jag funderar oxo på att köpa en för att scanna
645 negativ.
Eller ska jag välja något annat ?
Mvh
///Kjelle

imtkjlu skrev:
Har du fått ordning på den ?
Jag funderar oxo på att köpa en för att scanna
645 negativ.
Eller ska jag välja något annat ?
Mvh
///Kjelle

Har en 4990 och kör mac osx, inte haft några som helst problem. Om det finns problem med proramvaran och pc så måste det finnas uppdateringar på nätet, det är ju väldigt många som kör den kombinationen.

OK, låter ju troligt.
Scannar du mellanformat ? hur blir det ?
En fråga som kanske inte hör hemma här men
Om fotar mellanformat (Pentax 645) i studio
med PLUS-X går dessa bra att scanna ?
///Kjelle

Ja nu har jag scannat in mina första 7 rullar!
Jag hittade problemet till slut, det var jag som hade missat en grej. MEN instruktionsmanualen som följer med på CD är verkligen värdelös måste jag säga.

Jag har scannat på 600dpi med Digital ICe och färgåterställning. Resultatet kan ni se i mitt album korsika 2005: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=81519

Stark rekommendation!

MvH Patrik

Jätte fina bilder!
Eftrsom man är ny här vet ja inte om det är oartigt att fråga, men ja chansar...
Va är det för film ?
Kan du även dela med dig hur du scannar...
Det får nog bli en 4990!
Mvh
///Kjelle
Ps vad var felet ?

Hej!

Fuji Velvia Dia är det jag fotade med uteslutande på korsika.

Jag har egentligen scannat rakt av, som sagt, med följande inställningar: filmhållare, positiv film, 48 bitars färg, bästa kvaliet, 600dpi, färgåterställning på, digital ice på, filter för oskarp mask PÅ (nivå låg).

Sedan kör jag bara :)

Felet var att när jag tog förhandsgranska så finns det en liiiiten knapp precis brevid förhandsgranskningsknappen där man kan välja miniatyrbild eller normal. Den stod på miniatyrbild och då gick det inte. Men när det står på normal så funkar det bra!

Mvh Patrik

imtkjlu skrev:
OK, låter ju troligt.
Scannar du mellanformat ? hur blir det ?
En fråga som kanske inte hör hemma här men
Om fotar mellanformat (Pentax 645) i studio
med PLUS-X går dessa bra att scanna ?
///Kjelle

Jag kör nästan uteslutande sv/v och skannar dessa som 16bitars gråskala i varierande upplösning. Funkar alldeles utmärkt.

pwrdesign skrev:
Men visst fungerar inte digital Ice med Svartvitt?

Jag använder aldrig digital ice, men har för mej att den inte funkar vare sig med svartvit eller vissa diafilmer. Detta tror jag inte är specifikt för denna skanner, utan gäller generellt. Man får blåsa rent sina neg, och fixa eventuellt kvarvarande skräp i photoshop.

Jo dia funkar det fin fint för.
Tycker mellanformats neg och dia drar åt sig så himla mkt, har aldrig lyckats riktigt bra med blåsen.

pwrdesign skrev:
Jo dia funkar det fin fint för.
Tycker mellanformats neg och dia drar åt sig så himla mkt, har aldrig lyckats riktigt bra med blåsen.

Ett litet tips, mina damm-problem upphörde i stort sett när jag gick tillbaks till pergamynblad. Jag körde ett tag med plastblad, men dom drar till sig damm och hundhår från hela lägenheten, dessutom verkar det som dom gör filmen statiskt laddad, vilket gör det hela ännu värre.

alf109 skrev:
Ett litet tips, mina damm-problem upphörde i stort sett när jag gick tillbaks till pergamynblad. Jag körde ett tag med plastblad, men dom drar till sig damm och hundhår från hela lägenheten, dessutom verkar det som dom gör filmen statiskt laddad, vilket gör det hela ännu värre.

Vad är pergamynblad och vart får jag tag på det?

Pergamyn är inte bra när man tittar på långtidsstabiliteten. Pergamynfickor är inte arkivsäkra, de platsar inte bland material för arkivändamål. Jag har sparat några från ca 1970 (utan negativ), de har gulnat rejält och börjar bli spröda, jag vill inte tänka på vad som kunde ha överförts till negativen om de hade varit kvar.

Alltså: ersätt pergamyn med polyeten eller polyester. Jag vet att dammproblemen ökar, på grund av statisk elektricitet, men det förstör i alla fall inte originalen.

steinick skrev:
Pergamyn är inte bra när man tittar på långtidsstabiliteten. Pergamynfickor är inte arkivsäkra, de platsar inte bland material för arkivändamål. Jag har sparat några från ca 1970 (utan negativ), de har gulnat rejält och börjar bli spröda, jag vill inte tänka på vad som kunde ha överförts till negativen om de hade varit kvar.

Alltså: ersätt pergamyn med polyeten eller polyester. Jag vet att dammproblemen ökar, på grund av statisk elektricitet, men det förstör i alla fall inte originalen.

Har gulnade pergamynblad med negativ sedan 70-talet, bladen är gula men neggen är det inget fel på. Skulle tro att de flesta neg lagrats i pergamyn innan plasten gjorde sitt intåg. En sak som jag funderat på är om inte plastfickorna är för täta, mao vad händer med eventuell kondens osv om den inte kommer ut. Som bekant rekommenderas inte glasade ramar till dia av den anledningen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar