Annons

Problem med eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

liinaaa

Avslutat medlemskap
Har idag köpt en Canon eos 7d men har redan stött på problem. Jag tycker inte den fokuserar alls som den ska. Vissa bilder blir skarpa men när jag tittar i ögonmusslan är bilden hela tiden oskarp även när den hittat fokus. Jag kan alltså inte veta när/om bilden blir skarp. Har provat både på stor och liten bländare med tillräckligt snabb slutartid för att det inte ska bli rörelseoskärpa. Har även testat med båda min objektiv canon 50 mm f/1.8 och tamron 28-75 mm f/2.8 och det är samma problem på båda.

Har läst i en tidigare tråd om kalibrering av husets autofokus. Tror ni det är det som behövs?

Jag köpte kameran på Mediamarkt. Vet ni om de fixar dom sånt?

Det finns en liten ratt vid sidan om sökaren, där ställer man in rätt dioptri för sin syn. Är det fel inställt blir det suddigt.

Red/ Undrade om jag skulle hinna... det gjorde jag inte ;-)

Tack snälla!! Nu är det problemet löst :)

Har en till fundering, är färgerna i 7d mer oklara än i 450d? Alltså de som visas på LCD-skärmen. Har ju ingen betydelse egentligen eftersom de ändå åker in i datorn för efterbehandling men upplever de mer grådassiga.

Tack snälla!! Nu är det problemet löst :)

Har en till fundering, är färgerna i 7d mer oklara än i 450d? Alltså de som visas på LCD-skärmen. Har ju ingen betydelse egentligen eftersom de ändå åker in i datorn för efterbehandling men upplever de mer grådassiga.

Kan det berpo på vilken "picture style" du har valt?

Petter ...

Nej, verkar inte så. 450d ger klarare färger även om jag jämför och fotar med samma picture style på båda kamerorna..

7D är en kamera byggd för mer erfarna fotografer än 450d och inställningarna är därför snällare. Mindre saturerat, mindre uppskärpt, mindre kontrast. Allt för att ge större svängrum i efterbehandlingen om man fotograferar jpeg.

Testa dra reglagen i botten så ska du se att det blir mer instegskamerastuk på bilderna.

7D är en kamera byggd för mer erfarna fotografer än 450d och inställningarna är därför snällare. Mindre saturerat, mindre uppskärpt, mindre kontrast. Allt för att ge större svängrum i efterbehandlingen om man fotograferar jpeg.

Testa dra reglagen i botten så ska du se att det blir mer instegskamerastuk på bilderna.

Tack! Då har jag fått förklaring på det. Fotar huvudsakligen i RAW så det spelar inte så stor roll men jag var mest fundersam över varför bilden är så matt i 7d och nu har jag fått svar på frågan . Tack återigen! Man behöver inte sitta och rulla tummarna på svar här inte :)

ANNONS