ANNONS
Annons

Problem med EOS 60D interna blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Jag har fått ett problem med min interna blixt på min 60D. Går man in i menyn för blixtstyrning av interna blixten står det att jag har en extern blixt monterad. Går jag då in i menyn för den externa blixtstyrningen står det att jag har en extern blixt monterad som antingen inte är kompatibel eller är avstängd.
Problemet är att jag har ingen blixt monterad alls. Detta får till följd att den interna blixten inte går att fälla upp vare sig manuellt eller automatiskt när behov finns.
Jag har uppdaterat firmwire till senaste versionen som finns. Jag har även försökt att återställa kameran till fabriksinställningar vilket inte heller har hjälpt. Jag har även testat att montera en kompatibel extern blixt för att "stänga av den", men detta har inte heller hjälpt för att lösa problemet med att den interna blixten inte fälls upp på kommando eller per automatik..

Jag vill helst inte lämna in den eftersom jag inte bor nära någon serviceverkstad och kommer med andra ord vara utan kamera under någon eller några veckor. Allt beroende på hur lång tid det tar.
Jag undrar nu därför om det är någon som vet något annat som jag kan testa för att se om det hjälper? Eller om det är någon annan som varit med om liknande problem?

Det sitter en liten pinne eller kontakt eller vad man ska kalla den i blixtskon. Den talar om för kameran om en extern blixt är monterad. Förmodligen är det den som fastnat.

Tack!

Felet avhjälpt och jag behöver nu inte lämna in kameran. Var dock inte lätt att se var den lilla pinnen satt, men hittade den under en av de där flärparna på sidan av blixtskon. Stort tack! :)

Senast ändrad:
Hej!
Jag har precis samma problem, men jag hittar inte den där lilla pinnen. Har du nån bild du kan ta och rita in var den sitter någonstans, så vore jag extremt tacksam!?.

Mvh magnus

Felet avhjälpt och jag behöver nu inte lämna in kameran. Var dock inte lätt att se var den lilla pinnen satt, men hittade den under en av de där flärparna på sidan av blixtskon. Stort tack! :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.