ANNONS
Annons

Problem med en Leica M5!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Efter att äntligen fått tag i ett M39 skruvgängsobjektiv, så kunde jag härom dagen äntligen tillsammans med en adapter sätta objektiv på huset : )

Desvärre kunde jag bara ta 16 bilder sen hängde sig ngonting.
Jag kunde dra fram, men inte trycka av, har ingen aning om vad som kan vara fel och i vilken ända man skall börja felsöka lol.
Kan dock säga att dom bilder jag hann ta var ok, så när som på skärpa och ett eller två stegs bländar fel på några av dom, men det var mina egna missar.

Så är det någon som har varit med om att era hus låst sig och isåfall vad var felet då? enkelt/stort...dyrt/billigt?

Mvh.

Hur länge sedan är det kameran användes senast? Har den suttit för sig själv länge händer det att smörjfett och packningar surar ihop. Ett annat vanligt fel på gamla Leica är att slutargardinerna eller -fjädrarna går sönder.

Hur ser slutaren ut, veckad och trasig eller hel och fin?

Om det krävs operation hos en kameradoktor blir det inte billigt, så fort det gäller Leica (tre)dubblas priset. Jag föreslår att du tar en tur till Photografica i Köpenhamn och ber dem titta på den.

Ja allt verkar vara ok innan jag satte på objektivet, brukar klicka av på lite olika tider en gång i veckan för att den inte skall ligga still, och tiderna verkar stämma, och riddån går upp och ner som den skall.
Det var när jag fick på objektiv och film i som den hängde sig, efter ca 16 bilder.
Men dom bilderna jag han ta var som sagt ok.

Ja man får väl ta sig till Photografica eller Foto C då kanske.

Mvh.

Ascona75 skrev:
....
Det var när jag fick på objektiv och film i som den hängde sig, efter ca 16 bilder.
...
Mvh.

Möjligen långsökt misstanke, men vad var det för objektiv Du satte på? Du skrev att det var ett "skruvgängsobjektiv"; kan det möjligen ha varit ett av dem med inskjutbar tub?

Saken är nämligen den att de flesta av dessa obarmhärtigt pajar den utsvängande armen med ljusmätcellen på M5 om man faktiskt skjuter in dem när de sitter på kameran (eller monterar dem i inskjutet skick). Och gör man det, blir det dessvärre MYCKET dyrt....

Tack för idén, men jag tror inte det är pga av det......adaptern går inte längre in än ett vanligt M-mount, och skruv objektivet går inte utanför adaptern så att säga.

Kanske är någon fjäder eller något som hoppat fel, känns lite så där att prova skruva isär den själv ha ha.

Mvh.

Fick ett liknande fel på min Bessa L när jag fotade i marknivå på Öland. Kunde inte förstå vad som var fel, efter att ha dragit fram låste sig kameran och det gick inte att trycka av. Efter en stunds undersökning såg jag att slutaren inte riktigt var infälld i spänt läge och när jag pillade lite försiktigt på ridån (eller vad man säger om denna) så gick den i normalläge igen och en liten myra (ordentligt tillplattad) flög upp ur springan. Den hadde krupit in i kamerahuset när jag bytte optik. Fick samma fel ett tag efteråt och pilade ridån rätt även då med följd att ytterligare några rester av myran kom ut. sedan har det funkat bra. Vet inte hur slutaren på din M5 fungerar men kanske har det kommit in skräp vid ridån som låst den?

Tack för tipset, efter lite lätt (försök till lätt iallafall) pillandes på ridån så lossnade den och kameran funkar igen, dock låste den sig igen en stund senare när jag testade tider, och det verkar som om det är mest tjinkigt vid dom lägre tiderna typ 1/4 och under, Buld verkar bra dock, likaså de snabare tiderna.

: )

Johan

Ascona75 skrev:
Efter att äntligen fått tag i ett M39 skruvgängsobjektiv, så kunde jag härom dagen äntligen tillsammans med en adapter sätta objektiv på huset : )

Desvärre kunde jag bara ta 16 bilder sen hängde sig ngonting.
Jag kunde dra fram, men inte trycka av, har ingen aning om vad som kan vara fel och i vilken ända man skall börja felsöka lol.
Kan dock säga att dom bilder jag hann ta var ok, så när som på skärpa och ett eller två stegs bländar fel på några av dom, men det var mina egna missar.

Så är det någon som har varit med om att era hus låst sig och isåfall vad var felet då? enkelt/stort...dyrt/billigt?

Mvh.

Leica M5 har en exponeringsmätararm som går ned framför ridån.
Det finns restriktioner vad gäller olika objektiv för Leica M5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar