Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Delta 400

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Beställde nyligen hem en bunt Delta 400. Verkade vara en trevlig film. Nånstans läste jag att den tecknade bra i högdagrar, var den människan ironisk?? Har haft stora problem med utfrätta högdagrar på delta-bilderna.

Exempelbilden är exponerad 7 sek på bländare 8 vid kopieringen. Gör jag något fel vid kopiering/framkallning tro? Finns det något trick för att slippa utfrätta partier när man kopierar?

Tacksam för svar!
/cj

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    31.2 KB · Visningar: 453
Snygg bild... En gissning så god som någon är att framkallningen var för kraftig. Om det sedan berodde på tiden, temperaturen, framkallaren eller på agiteringen kan jag omöjligt säga. Jag hade provat med att sänka tiden, typ 30-50%.

Vid förstoringen kan du prova med att öka exponeringen och sänka kontrasten.

Jag framkallade filmen i 14,5 min i kodaks vanliga framkallare. Rumstemp (kanske lite över) och normal stoptid och fix.

Jag använde inga filter vid kopieringen (såg ju att negativet var kontrastrikt nog..). Hur sänker man kontrasten då?

Prova att kopiera på antingen ett mjukt papper (grad 2) eller med ett mjukt filter 0,5-2,5.

Borde hjälpa dig om inte negget är helt ***

Tycker själv att deltan ger fina och relativt lätt kopierade neg.

Försök att hålla kolla på temperaturen. Plus/minus några få grader gör märkbar skillnad. Då framkallade du i D76? Det är inte så att du körde i ren D76? Då ska du framkalla i 9,5 minuter (20 grader). Du landar runt 14 minuter om du späder framkallaren med lika delar vatten.

En del papper har fast kontrast. Andra papper har variabel kontrast (med de kräver färgfiltrering av ljuset).

Hur kopierar du?

Jag vet inte hur pass van du är vid att kopiera. På min skärm ser bilden lite konstig ut-som om högdagrarna är utfrätta men ändå lite grå. Det ser ut som om du har avbrutit framkallningen för tidigt och belyst pappret för mycket. (Kanske är filmen lite tunn (Underexponerad). Du måste se till att pappret ligger i tillräckligt länge i framkallaren och välja rätt hårdhet på pappret du använder. Fast detta kanske du redan har koll på. Var också noga med framkallningen av filmen och kolla gärna om din termometer stämmer.

Jag använder Agfas multikontrastpapper. Orkar inte hålla på med olika hårda.. Tyvärr minns jag inte hur vi har spätt ut D76:an, men det är i alla fall inte ren.

Vi har inga färgfilter till kopieringsapparaten tyvärr. Men den har färghuvud, så man kan dra på lite gult/rött ljus för att reglera kontrasten. Det kanske inte hjälper något nu? Men kan man göra något åt dessa negativ med hjälp av apparatens inbyggda filter tror ni?

Anledningen till att högdagrarna är gråa, är att jag inte skannat kopian utan fotat den med digitalkameran (har ingen skanner). Men vänstra halvan av mannens ansikte är vit på kopian, inte grå som på skärmen.

Skaffa en filtersats till maskinen så skall du se att det löser sig.
Tror även att du kan justrera med det inbyggda filtret men svårt att veta utan att ha provat maskinen

Gustaf: Jag trodde man bara använde färgfiltrena för att få mer kontrast? Det kanske inte direkt hjälper nu..? Jag såg nån tabell över hur dom inbyggda filtrena motsvarade vanliga filtersats-filter (eller något). Ska försöka leta reda på den igen.

Tja... om D76:an var utspädd så var det säkert med lika delar vatten och då borde det stämma. Då återstår agiteringen och temperaturen. Det kan också vara så att motivet var ovanligt kontrastrikt men det vet du bäst själv.

Visst kan du ändra kontrasten med färghuvudet. Du sänker kontrasten med det gula filtret och du ökar den med det röda (egentligen magenta). Filtertabeller är lite luriga så jag brukar strunta i dem och jobba i steg om 30 eller kalibrera fram egna.

Nja, filtren används för att kontrollera kontrasten.
Filter 0-2 ger normalt mjuka bilder där gråtonerna "flyter ihop" medan filter 5 ger knallhårda kontraster.

Du kan även vid knepiga neg använda flera olika filter under samma exponering.
EX. du börjar att belysa pappret genom ett mjukt filter (0,5-1,5) under 70% av totala tiden. Detta för att "slippa" en del högdagar. Sedan "trycker" du upp kontrasten genom att avsluta exponeringen med filter 4-5.

Aha! Då ska jag prova att köra på lite gult ljus då, och se om jag kan rädda några av dom här bilderna. Får vara lite mer noga nästa gång jag framkallar deltan då.

Tack för hjälpen allihopa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar