Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med colorspace(?), LR export

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Hej! Vet ej var problemet ligger, tänkte se om någon har förslag. På senaste tiden så har mina foton exporterade från Lightroom 3 och öppnade i Firefox blivit rejält mycket mörkare än de borde vara. I Lightroom ser de bra ut, i IE eller Opera ser de bra ut (precis som i Lightroom faktiskt), men i Firefox blir de kanske -1EV mörkare. Jag använder Firefox 3.6 och har color management enabled.

Om jag förstod rätt har problemet uppstått nyligen. Vad händer om du öppnar bilder som du exporerat för länge sedan. Får du problem med dem också? I så fall ligger ju problemet i Firefox.

I LR så kan du ju välja color space vid export - jag antar att du har kollat att du har rätt där.

Men oavsett vilken färggrymd du väljer vid export så borde det ju bara skilja i färgerna, inte ett helt steg i exponeringen!

Det hela låter mycket märkligt...

Om jag stänger av color management i FF så ser det bra ut igen, konstigt nog. Ska se om jag kan rota fram lite gamla foton och jämföra i FF med color management och utan.

Hur ser det ut i andras webbläsare?

Även om du får till det hemma hos dig i Firefox, så har nog fortfarande många (tyvärr) Windows IE som webbläsare. Dess färgvisning har en del att önska.
Men välj att alltid exportera i sRGB, så blir det så bra som möjligt för de flesta.
Om jag tittar på bilder på min referenskärm i IE, så ser det för jävligt ut, mörkt och väldigt färgmättat, men på en "vanlig" skärm OK, är det nått sånt problem du har?

/ Mats G

Även om du får till det hemma hos dig i Firefox, så har nog fortfarande många (tyvärr) Windows IE som webbläsare. Dess färgvisning har en del att önska.
Men välj att alltid exportera i sRGB, så blir det så bra som möjligt för de flesta.
Om jag tittar på bilder på min referenskärm i IE, så ser det för jävligt ut, mörkt och väldigt färgmättat, men på en "vanlig" skärm OK, är det nått sånt problem du har?

/ Mats G

Snarare tvärtom i detta fall. Jag har en kalibrerad (Spyder) S-IPS skärm och allt ser bra ut överallt utom i nya Firefox. IE, Opera, Photoshop, Lightroom etc stämmer överens, men FF ser för jäkligt ut med color management enabled. Exporterar sRGB som vanligt.

Snarare tvärtom i detta fall. Jag har en kalibrerad (Spyder) S-IPS skärm och allt ser bra ut överallt utom i nya Firefox. IE, Opera, Photoshop, Lightroom etc stämmer överens, men FF ser för jäkligt ut med color management enabled. Exporterar sRGB som vanligt.

IE version 8 och lägre och Opera färghanterar inte.

/Karl

IE version 8 och lägre och Opera färghanterar inte.

/Karl

Vilket gör att det som beskrivs känns helt galet.

Det borde omöjligt kunna bli rätt i IE 8 samtidigt som det är rätt i Lightroom.

Dessutom, att FF skulle visa mörkare bilder känns ju också galet. Exponeringen bör inte påverkas så mycket, det är ju färgerna som blir olika.

Till trådskaparen, kan du på något vis ge ett exempel på vad du ser, t ex med en skärmdump?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto