Advertisement

Annons

Problem med Canon EOS R7 (alternativt Tamron 150-600 med adapter)

Produkter
(logga in för att koppla)

Vambo

Medlem
Howdy!

Idag när jag var ute på en fågelfotarrunda fick kameran (eller objektivet) spel. Jag håller ner avtryckaren, men istället för att hitta pippin som den brukar, började kameran (objektivet?) bete sig skitkonstigt. Allt som syntes var massa olika sudd. Den analoga "avståndsmätaren" på objektivet slog i topp och i botten, fram och tillbaka, fram och tillbaka - snabbt. Mig veterligen har jag inte gjort något särskilt med utrustningen. Vad kan det vara för fel?

Tilläggas kan att jag är genomusel på teknik och termer, så har ni något svar så förklara gärna som vore jag fem år. =)

Tack på förhand!
 
Jaga kan ju objektivet göra i viss mån om kameran inte hittar något, men om det inte beror på det/är värre, så kräver båda versionerna av 150-600 att mjukvaran är ny nog för att vara fullt kompatibla med RF-kameror:

SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (Model A022): Serial number 040336 or higher or firmware 2.0 or higher

SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD (Model A011): Update only via Tamron Service

Hur kompatiblitetsbrist yttrar sig kan variera och jag vet inte hur dessa objektiv beter sig på RF med äldre mjukvara i objektivet. Ibland fungerar saker inte alls och ibland beter de sig märkligt på olika sätt.


Canon är längre ned på sidan.
 
Tack för svar!

Ajajaj! Det låter inte så bra. Var hittar man serienumret på objektivet? Om det bara står på kartongen så är jag nog rökt - jag har nog inte den kvar. (Objektivet köptes nytt 2020)

Om det skulle vara att mjukvaran inte är ny nog, är det då köpa nytt objektiv som gäller eller går det att fixa mjukvaran på något vis?
 
Googlade och hittade serienumret (02xxxx - alltså "för gammalt"). Jag köpte huset vid månadsskiftet april/maj och har tagit ett par tusen bilder sedan dess, men det var först idag som detta problem uppstod.
 
Tack för svar!

Ajajaj! Det låter inte så bra. Var hittar man serienumret på objektivet? Om det bara står på kartongen så är jag nog rökt - jag har nog inte den kvar. (Objektivet köptes nytt 2020)

Om det skulle vara att mjukvaran inte är ny nog, är det då köpa nytt objektiv som gäller eller går det att fixa mjukvaran på något vis?
Om du har G2 (det med silverfärgad ring baktill) så går det att uppdatera med deras tap-in console, om det inte redan är gjort. Alternativt så får du skicka in det på service för uppdatering, vilket du måste göra med den äldre versionen som har guldfärgade detaljer då den inte har stöd för dockan.

(Grejen med att de anger serienumret för G2 är väl att de över det serienumret levererades med nyare mjukvara från fabrik. Med den äldre versionen har inget rätt mjukvara från fabrik.)
 
Jag har G2, så jag får skaffa mig en tap-in console. Är det någon bökig djungel med ett otal olika modeller varav 95 % inte är kompatibla med just det som JAG råkar ha, eller är det liksom bara att skaffa en Tamron tap-in console för Canon så har man fått det man behöver (om det nu är det man behöver)?
 
Jag har en Tamron Tap-in som du kan köpa billigt. Har sålt mina Tamron-objektiv så jag har ingen nytta av den längre. Finns I Göteborg men kan skickas. Återkom om du är intresserad.
 
De två första sakerna man gör om det blir som du har beskrivit är:
1. kolla om du råkat ändra fokusbegränsaren på objektivet. Om du fotar djur så bör du ga den på typ 10m-oändligt. Vid närbilder får du sätta den så att den tar närgräns till oändligt. Den kan också ha ett tredje läge (kommer inte ihåg) aom är typ närgräns - 10 m.
2. Gör rent kontakterna på objektivet och på kameran med en tops och lite T-röd eller isopropanol.

Funkar det inte nu får du leta efter andra felkällor. Kan ju också vara värmedaller som R7 är extremt känslig för även med RF 100-500 eller RF 100-400 som annars fungerar bra.
 
Jag har en Tamron Tap-in som du kan köpa billigt. Har sålt mina Tamron-objektiv så jag har ingen nytta av den längre. Finns I Göteborg men kan skickas. Återkom om du är intresserad.
Om det blir nödvändigt är jag intresserad att köpa av dig.
De två första sakerna man gör om det blir som du har beskrivit är:
1. kolla om du råkat ändra fokusbegränsaren på objektivet. Om du fotar djur så bör du ga den på typ 10m-oändligt. Vid närbilder får du sätta den så att den tar närgräns till oändligt. Den kan också ha ett tredje läge (kommer inte ihåg) aom är typ närgräns - 10 m.
2. Gör rent kontakterna på objektivet och på kameran med en tops och lite T-röd eller isopropanol.

Funkar det inte nu får du leta efter andra felkällor. Kan ju också vara värmedaller som R7 är extremt känslig för även med RF 100-500 eller RF 100-400 som annars fungerar bra.
1. En av få saker jag har koll på... =)
2. Låter som ett ypperligt första steg. Nu är det förvisso flaggat för att mitt gamla Tamron inte är helt kompatibelt med min nya Canon, men det har trots allt funkat klanderfritt fram till idag - så det är ju inte hundraprocentigt inkompatibelt.
(Värmedaller kan vi nog utesluta, för samma sak händer även nu på den något svalare kvällen)
 
ANNONS