Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon Eos 300 D slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

miina

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om var jag ska ställa den här frågan, nybörjare som jag är, så jag skriver här. Hoppas ni har förståelse om jag hamnat helt på fel!

Jag har problem med min Canon Eos 300D. Jag tror att det är slutartiden som strular. Bilden blir suddig, som om det var rörelse i ett stillastående objekt och slutartiden visar konstigta tecken. 2""3 kan det t.ex. stå utan blixt.
(Jag bör väl tillägga här att jag som sagt är nybörjare och bara använder automatiken än så länge med hopp om att lyckas lära mig om slutartid och bländartid och allt detta snurr i en snar framtid.)
Om jag manuellt kopplar in blixten blir det 60 alltså, helt rätt. Vad beror det här på och vad kan jag göra? Vad kan ha hänt med min kamera?! Den är endast 1 månad gammal och har inte utsatts för några stötar eller liknande vad jag vet.
Ge mig nu inte rådet att sluta fota maunellt, för det klarar jag inte än. Jag har försökt läsa mig till vad jag ska göra åt problemet, men hittar inget i min manual som kan hjälpa mig.
Är kameran skadad och vad ska jag göra?

Tack på förhand!
Miina

Föreslår att du antingen tillför mer ljus eller ställer kameran på gröna rutan. Kameran kommer då att välja lämplig slutartid och bländare, samt känslighetsvärde. Värdet 2"3 indikerar en slutartid på 2,3 sekunder, vilket även för en kirurg eller mästerskytt är svårt att handhålla med stabilt resultat.

Om värdena efter denna manöver blir trevligare kan du manuellt ställa in via A, T och M valen och undersöka vad som händer och vilka värden som påverkas när du rattar runt på inmatningsrattar och knappar.

Okej, så med andra ord är det bara det att jag nyss upptäckt något som jag inte sett tidigare! Om jag förstår dig rätt är det inget fel, bara en virrig amningshjärna som fått panik helt i onödan!

Tack så mycket för hjälpen! Jag satte på helautomatiken och vips var allt okej! Jag ber om ursäkt för mitt klanteri!

ANNONS