Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon A-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Har nyligen fått tag på en Canon A-1 a'la 1978 :)
Linsen är en Canon 50mm 1:1.4 s.s.c
Dessvärre misstänker jag att huset inte riktigt fungerar som tänkt..

1. Det finns en spak/knapp till vänster på ovansidan som man kan använda för att stänga av sökarens inre display med (spaken), samt kontrollera batteriets kapacitet (knappen i spaken) För att stänga av displayen ska man dra spaken till vänster (har jag läst i manualen). När jag fick kameran satt den redan i detta läge men displayen var ändå igång, skjuter jag spaken åt höger istället sätter battri-lampan igång att blinka/lysa som om jag tryckte på batteri-knappen - i detta läge lyser istället inte displayen i sökaren, men det går hellerinte att ta bilder, det är då bara batteri-lampan som blinkar/lyser.
Har lite svårt att förklara mig känner jag.

2. Jag öppnar film-luckan och ska kontrollera bländaren - jag sätter kameran i B-läge (TV) och håller in slutarknappen. Bländaren tycks justeras korrekt. Jag ställer nu om till AV och ställer in bländare 1.4 (objektivet står helatiden i A-läge) men trotts flera försök får jag inte kameran att justera bländaren aktivt, och trots att exponeringstiden verkar stämma så står bländaren konstant på minsta bländare, ställe rjag kameran på att använda minsta bländare tar exponeringen betydligt längre tid (förståss) men rent mekaniskt sett verkar inte bländarjusteringen fungera vid bildtagning i läge AV.

3. Ett mer konstaterande var att jag i helt manuellt läge inte kan välja största bländare på objektivet?? det tar stopp vid ~f2.5 Hur kan det vara så?

Någon annan med en A-1 som kan intyga att detta är galet, eller om jag gör fel? :)
Jag använder bländarprioritet till 95% av mina bilder annars, så det vore ju bra om det funkade.
 
Jag har konstaterat ett problem till just,

4. Exponeringsmätningen verkar i allmänhet helt galen när jag riktar kameran mot fönstret och fokuserar på ett närliggande objekt får jag korrekt exponering med två andra kameror, varav den ena är en mer tidsenlig modell, jag ställer kamerorna på bländarprio-läge på bländare 3.5 - Här räknar A-1 ut en slutartid på 1/10s när mina andra kameror räknar ut 1/125sek och varav den ena är digital där kan jag konstatera att det är rätt så.

Är kvaliteten på canons tidiga mer advancerade modeller ojämn, eller är detta inte ett vanligt förekommande fel?
 
Senast ändrad:
Jag har konstaterat ett problem till just,

4. Exponeringsmätningen verkar i allmänhet helt galen när jag riktar kameran mot fönstret och fokuserar på ett närliggande objekt får jag korrekt exponering med två andra kameror, varav den ena är en mer tidsenlig modell, jag ställer kamerorna på bländarprio-läge på bländare 3.5 - Här räknar A-1 ut en slutartid på 1/10s när mina andra kameror räknar ut 1/125sek och varav den ena är digital där kan jag konstatera att det är rätt så.

Är kvaliteten på canons tidiga mer advancerade modeller ojämn, eller är detta inte ett vanligt förekommande fel?

Jag har två st A1 men tyvärr inte inom räckhåll eftersom jag håller på att flytta och nu är kamerorna och jag på olika adresser en bra bit från varandra.

Men det verkar som att det inte fungerar rätt. Exponeringsmätningen, för att börja med den, är ju centrumvägd och om ljusförhållandena inte är extrema så är den mycket säker enligt min erfarenhet. Prova att mäta på någon större jämnt belyst yta med kamerorna för att se om det blir bättre överensstämelse. Du hade väl inte auto-iso inställt på digitalkameran?

För att svara på de tidigare frågorna så köpte även jag en A1 begagnad för många år sedan och den betedde sej konstigt. Det löste sej genom att motionera alla knappar och reglage flitigt en stund. Kolla också att objektivringen sitter ordentligt vridet till stopp i bajonetten, indexet på gluggen ska också peka rakt upp. Beteckningen ssc på objektivet tyder på att det troligen är ett äldre FD och inte ett nyare FDn, dvs du har en kromring som låser fast objektivet till huset.

Objektivet talar om för huset vilket största bländaröppning objektivet har med hjälp av ett stift som sticker ut någon mm på objektivets bakdel. Stiftet petar på en liten arm om jag minns rätt, den armen kan behöva lite motion. Skillnaden i längd på stiftet på objektiv med olika ljusstyrka är rätt liten, några tiondels mm, och om objektivet inte sitter absolut rätt påsatt eller om mottagararmen i huset inte överför den lilla skillnaden i längd rätt till elektroniken så blir det felexponering eftersom huset får fel uppgift om största bländare. Pilla försiktigt på armen så den åker in och ut, troligen är det lite oxid på någon kontakt eller reostat inne i huset, det var det på min kamera. Den här signalarmen eller pinnen sitter ca klockan 5 när du tittar in i huset framifrån.

På vissa objektiv kan man också av misstag peta en av armarna på objektivets baksida i fel läge och då blir det tokigt på något sätt, men jag skulle behöva ha mina grejer framför mej för att beskriva vad som händer då. Det är ett tag sedan jag använde kamerorna och FD och FDn objektiven är lite olika i mekaniken.

Strömbrytaren för displayen i sökaren verkar inte funka rätt. Kan även motion hjälpa tro?

Här kan du läsa mera om A1:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/SLRs/index.htm
och här
http://web.archive.org/web/20030506110036/http://www.kjsl.com/canon-fd/lenses/reviews/
 
Ska ta och göra en mer genomförlig exponeringstest imårgon då, bra att veta ändå att det är centrumvägt som gäller, hade matrix inställt på de bägge andra så det gör ju endel skillnad.

Som jag förstått hela fästanordningen så finns det bara ett sätt att montera linsen, det är den äldre med en silvrig ring närmast kameran, ja som jag skruvar på för att låsa fast gluggen, men något "klickande stopp" blir det inte, det blir bara trögare och trögare tills det inte går att vrida mer helt enkelt, och där verkr den ju sitta bra!

Jag har kikat på kontakterna som ansluter mekaninkt mellan objektiv och hus och finner inget som kärvar åtminstonde. Testade även automatiken i kameran när linsen var portplockad, och armen som justerar bländaren vid bildtagning rör helt klart på sig effektivt.. Det skumma är att det mästa "verkar" fungera som det ska, jag får helt enkelt sätta i en rulle och testa lite blandat med den för att se hur det blir! Jag skriver ju alltid ner alla inställningar när jag fotar analogt, så man har någon referens när man väl har bilderna :)

Knappen/spaken för batteri/display är knepig, verkar inte ge vika varjefall - den ska bestämt lysa/blinka när den är ställd åt höger.

AV-läget är verkligen konstigt, jag vill bestämt tycka att jag ser en aktivt ändrad bländare (beroende på motiv) trotts att jag ställt in en åt kameran - tiderna justeras också, så det är mer som en "program-mode" även om den inte står på "P"
 
Suck...
Har just konstaterat att jag tolkat den aningen slitna ASA-ratten fel på kameran, och den har nu istället stått felaktigt på ISO64 när jag använt 400-film... Så av 17 tagna bilder är en korrekt exponerad (manuell exp) Detta visar då varför jag trott att exponeringsmätaren visade helt fel.

Batteriknappen/spaken är fortfarande skumm dock, kan man lossa knappen och peta i en droppe elektronikspray där möjligen... eller är det en dum idee?
 
Ska ta och göra en mer genomförlig exponeringstest imårgon då, bra att veta ändå att det är centrumvägt som gäller, hade matrix inställt på de bägge andra så det gör ju endel skillnad.

Som jag förstått hela fästanordningen så finns det bara ett sätt att montera linsen, det är den äldre med en silvrig ring närmast kameran, ja som jag skruvar på för att låsa fast gluggen, men något "klickande stopp" blir det inte, det blir bara trögare och trögare tills det inte går att vrida mer helt enkelt, och där verkr den ju sitta bra!

<<<<<<<Den äldre typen av FD-optik fungerar så. Vissa av objektiven är dessutom sådana att om man pressar dem i rätt läge på huset så vrider sej den silverfärgade ringen själv en bit mot låst läge och man behöver bara vrida till den lite. Mycket praktiskt.

Jag har kikat på kontakterna som ansluter mekaninkt mellan objektiv och hus och finner inget som kärvar åtminstonde. Testade även automatiken i kameran när linsen var portplockad, och armen som justerar bländaren vid bildtagning rör helt klart på sig effektivt.. Det skumma är att det mästa "verkar" fungera som det ska, jag får helt enkelt sätta i en rulle och testa lite blandat med den för att se hur det blir! Jag skriver ju alltid ner alla inställningar när jag fotar analogt, så man har någon referens när man väl har bilderna :)

<<<<<<<<Det finns en liten pinne baktill på objektivet som ser ut som en kort nit, bara någon mm lång. Den är fast på objektivet men petar på en liten arm i huset. Den niten har olika längd på objektiv med olika ljusstyrka och talar om för exponeringsmätningen vilken största bländare objektivet har. Den funktionen vet jag kan spöka.

Knappen/spaken för batteri/display är knepig, verkar inte ge vika varjefall - den ska bestämt lysa/blinka när den är ställd åt höger.

<<<<<<<<Om siffrorna lyser i sökaren så är det väl bara att låta det vara så. Jag har alltid siffrorna lysande så jag har lite koll på vad kameran tänker sej för exponering.

AV-läget är verkligen konstigt, jag vill bestämt tycka att jag ser en aktivt ändrad bländare (beroende på motiv) trotts att jag ställt in en åt kameran - tiderna justeras också, så det är mer som en "program-mode" även om den inte står på "P"

<<<<<<<<Av = Aperture value innebär att du väljer bländare med "tidsratten" och kameran väljer tiden. Bländarringen på objektivet ska då stå på A annars funkar det inte som tänkt.

Det går bra att köra manuellt med bländaringen på objektivet, kameran bländar dock inte ner förrän vid exponeringen om jag minns rätt. "Tidsrattens" spak ska då stå på Tv och du väljer lämplig tid.

Om du vill blända ner för att kolla skärpedjupet med skjutreglaget som sitter nere till vänster på kameran framsida och sedan inte tar någon bild kan du råka ut för att du får en massa EEEE i sökaren. Enklast är då att dra fram en ruta så återställs kameran. Det går att komma runt det på annat sätt, men jag och mina A1:eek:r befinner oss fortfarande på skilda adresser och jag kommer nu inte ihåg hur man fixar det på annat sätt.//
 
Jo jag känner förståss till "Av" men problemet var att jag inte riktigt tyckte att den betedde sig så..

Det där EEE EEEEE -felet har uppkommit ett antal gånger, jag läste mig till i manualen att man rör den lilla spaken under filmframmatnings-spaken in under för att sedan dra fram filmframmatnings-spaken (utan att då advancera filmen) så slipper man oftast EEE-felet ett tag till.

Spaken för batteriet som knepar sig är bara en sak jag retar mig lite på, inte mer..

Nästa sak är isåfall problemet att jag manuellt inte kan välja bländare större än f2.5 på bländarringen, för att använda större bländare så måste jag köra per automatik - då påstår åtminstonde kameran att den vill använda den större bländaren, men gör den verkligen det vid bildtagning? Jag menar alltså att om jag nu inte kan vrida bländaren mekaniskt på egen hand - kan verkligen kameran det då?
Efterssom kameran vid slutarprio kan påstå större bländare än jag har på objektivet så ser jag inte det som någon kvittens att rätt bländare faktiskt används vid bildtagning om jag inte kan justera den dithän själv??
 
Senast ändrad:
Bländarringen blockeras alltså mekaniskt så att du inte kan vrida den till 1.4?

Jag har en FD 35 mm 1:2 tillgänglig och kollade på den om man kunde få till någon blockering av bländarringen om man petade på armarna som överför rörelser mellan objektiv och hus men kom inte fram till något.

Om du ser på objektivet bakifrån och så att avståndsstrecket är uppåt så ska den arm som kan röra sej mellan ca kl 6 och klockan 4 vara i läget kl 6. Man kan föra upp den i läget kl 4 så den fastnar där och då kan det bli krångel har jag för mej.
 
Kameror med FD-objektiv och manuell filmframmatning kan inte blända ner längre än till den bländare som förra bilden togs på, innan man matar fram filmen på nytt.
Men det är den enda begränsning som ska finnas.

Nedbländningsarmen på ett FD 50 mm 1:1.4 S.S.C. kan låsas i nedbländat läge, varvid objektivet hela tiden fungerar nedbländat. Automatisk bländarinställning är då inte längre möjlig, trots att man kan sätta objektivet på A.

EEEE EE visas om du bländar ner objektivet med kamerans nedbländningsspak när objektivet står i läge A. Så får man inte göra.

Kontrollera också att kamerans nedbländningsspak inte är låst i nedbländat läge när objektivet monteras. En liten röd prick bakom nedbländningshävarmen inuti fattningen påminner om att det är fel att montera objektivet i så fall.

Objektivets bländarring ska gå lätt att vrida mellan lägena 1.4 och 16, och vidare till A om man trycker in spärrknappen. Går inte det, oavsett alla andra inställningar, är det något fel på objektivet. Det är bara själva bländarlamellerna som inte alltid följer med, om inte kamerans slutare är spänd.
 
Kameror med FD-objektiv och manuell filmframmatning kan inte blända ner längre än till den bländare som förra bilden togs på, innan man matar fram filmen på nytt.
Men det är den enda begränsning som ska finnas.

Nedbländningsarmen på ett FD 50 mm 1:1.4 S.S.C. kan låsas i nedbländat läge, varvid objektivet hela tiden fungerar nedbländat. Automatisk bländarinställning är då inte längre möjlig, trots att man kan sätta objektivet på A.

EEEE EE visas om du bländar ner objektivet med kamerans nedbländningsspak när objektivet står i läge A. Så får man inte göra.

Kontrollera också att kamerans nedbländningsspak inte är låst i nedbländat läge när objektivet monteras. En liten röd prick bakom nedbländningshävarmen inuti fattningen påminner om att det är fel att montera objektivet i så fall.

Objektivets bländarring ska gå lätt att vrida mellan lägena 1.4 och 16, och vidare till A om man trycker in spärrknappen. Går inte det, oavsett alla andra inställningar, är det något fel på objektivet. Det är bara själva bländarlamellerna som inte alltid följer med, om inte kamerans slutare är spänd.

Oavsett bländare på föregående bild kan jag inte manuellt få bländaren större än f2.5, där tar det emot.
Monterar jag av linsen av kameran och ställer den manuellt på 1.4, så kan jag inte montera tillbaka linsen igen, ska ta en titt när jag kommer hem från jobbet hur det ser ut rent mekaniskt i detta läge.
 
Här är några bilder på det hela..

Överst har vi huset, och "pinnen" som objektivet petar på vid justering av bländaren manuelt, som den ses där är alltså så som den står vid största justerbara bländare (f2.5) Som jag tolkar detta är det alltså omöjligt att manuellt använda mindre bländare. En pinne lägst sett i huset justerar bländaren när det ska ske per automatik eller bländarprio, då "bör" det trottsallt funka med f1.4 med automatik iaf (ja, illa eller ännu värre vore det ju annars..)

Den andra bilden visar objektivets manuella bländarpinne vriden till f1.4, den tredje bilden med pinnen på minsta bländare (f16)
 

Bilagor

  • canon_1.jpg
    canon_1.jpg
    51.1 KB · Visningar: 255
  • canon_2.jpg
    canon_2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 258
  • canon_3.jpg
    canon_3.jpg
    78.5 KB · Visningar: 261
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.