Annons

Problem med Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Hej Jag fick en Canon 30d av min tjej,Hon hade den liggandes och har i princip aldrig använt den..
Firmware i den är 1.0.4...

Jag laddade hem Lightroom 3.0 från adobes sida för att testa men när jag kopplar in kameran via usbsladd till min Macbook så dyker inte kameran upp värken i lightroom eller på mitt skrivbord..

Kan detta ha med firmwaren att göra?

Jag har försökt att uppdatera till 1.0.6 men jag fixar inte det.Fattar inte hur man går tillväga och då har jag laddat hem pdf filen och läst igenom den..
en fråga , måste man ha en kortläsare för att kopiera över filen till minneskortet? eller kan man ha minneskortet i kameran och länka med en usbsladd?

Finns det någon som vet hur man gör och skull kunna tänka sig att hjälpa mig eller länka till en sida där det står lite mer enkelt hur man går till väga för att uppdatera firmwaren.

Tack på förhand.

/Danne

Jag har försökt att uppdatera till 1.0.6 men jag fixar inte det.Fattar inte hur man går tillväga och då har jag laddat hem pdf filen och läst igenom den..
en fråga , måste man ha en kortläsare för att kopiera över filen till minneskortet? eller kan man ha minneskortet i kameran och länka med en usbsladd?
Det går med båda varianterna.
Via EOS Utility kan du föra över firmware till kortet, och sedan uppdatera därifrån. Eller så använder du en kortläsare, lägger *.FIR filen i kortets rotkatalog och uppdaterar med den.

En del äldre kameror hade olika inställningar beroende på vad man vill göra via USB, men jag kan inte utantill hur det är på 30D. På 40D finns det inte.

Jag laddade hem Lightroom 3.0 från adobes sida för att testa men när jag kopplar in kameran via usbsladd till min Macbook så dyker inte kameran upp värken i lightroom eller på mitt skrivbord..

Kan detta ha med firmwaren att göra?

Det har inget med firmwaren att göra, du kanske måste installera en drivrutin för kameran på din dator (finns på cd:n som följde med kameran).

Drivrutiner brukar mer vara ett pc-problem än ett mac problem i och för sig men 30D har ju några år på nacken så det kanske hjälper.

Om du är seriös med att använda kameran så tycker jag du ska införskaffa en kortläsare i alla fall, inte bara för firmware men också för att det är mycket bättre att använda en kortläsare när du för över dina bilder till kameran än att koppla kameran direkt till datorn plus att 30D torde fortfarande vara en mycket duglig kamera och värd den lilla investeringen.

Lycka till.

ANNONS