Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 20d + Metz 54 MZ-4i

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.bark

Avslutat medlemskap
Jag köpte för några veckor sedan en ny blixt, som jag inte riktigt kommer överens med.

Utrustning:
Canon 20D
Metz 54 MZ-4i
Metz SCA 3102 M3
Omni-Bounce


Anledningen till att jag köpte just den här blixten var att jag av erfarenhet från tidigare blixtar visste att jag behövde ordentligt med kraft, och att den här var den prisvärdaste i segmentet. Sedan verkade ingen aktivt avrekommendera den här i forumet heller.

Men den gör inte riktigt som jag vill. Förhoppningsvis är det ett rent handhavandefel, och jag hoppas därför på er hjälp!

När jag använder blixten i något av bildprogram-lägena (inklusive det helautomatiska) så fungerar det hela bra, förutom att hag helt saknar TTL-automatik. När jag tittar i manualerna för blixtskon så verkar detta vara som det ska - inget som helst stöd för TTL (i någon form) verkar finnas för de digitala EOS-modellerna. Kan det verkligen vara så illa?

Sedan vill jag ju egentligen inte använda bildprogram-lägena alls, jag vill ta bilderna i RAW-format. i läge "A" på såväl kamera som blixt så underexponeras bilderna å det grövsta. (I ett litet ljust rum kan den ställa in sig på f/40, 1/250 s vid ISO400). Och här känns det som om jag gått miste om något. Måste jag ställa in bländare och/eller slutartid manuellt och därmed gå tillbaka till åttiotalets teknik? Instruktionsboken för blixtskon är skriven på så dålig engelska att den i stort sett är oanvändbar.

Som det är just nu känns köpet av blixten som ett misslyckande. Hjälp?
 
Metz 54 MZ-4 skall med den SCA-adapter du anger fungera med 20D och ge E-TTL II mätning. Heter däremot själva blixthuvudet MZ-4i som du anger är detta specialgjort för Nikons iTTL-system. Lite dumt eftersom då hela idén med METZ SCA-system faller, men så är det. Nikons iTTL verkar så pass "speciellt" att det inte gick att komma runt med enbart en speciell SCA-enhet utan hela blixten måste göras enkom för Nikon.

Finns alltså två blixthuvuden:
MZ-4: Passar alla märken förutsatt att rätt SCA-modul används.
MZ-4i: Passar endast Nikonkameror med iTTL-mätning.

mvh / Matti

PS! Om du använder diffusor (tex omnibounce) på blixthuvudet på vilken variant av 54 MZ-4 som helst funkar inte någon form av TTL-mätning utan du måste använda ljusmätning inbyggd i blixten (auto-läge). Detta kommer sig av att MZ-4 har en extra gömd sensor inuti själva reflektorn som får spunk om man sätter något omedelbart framför blixten DS!
 
Tittar man på Metz hemsida så ska både Metz 54 MZ-4 och Metz 54 MZ-4i klara E-TTL med SCA 3102 M3 och Canon 20D.

Såg nu att i-varianten finns i flera modeller
(Standard, Nikon, Canon och Minolta) när jag tittar på http://www.turascandinavia.se/
som är svenska återförsäljare.

Maila dom och fråga....
 
Nu när jag har semester fick jag äntligen tid att sätta (lägga) mig med kameran och blixten och testa alla inställningar och se varför jag inte fick igång TTL.

Det visade sig att om man hade på den lilla utfyllandsblixten så vägrade blixten att över huvud taget fungera om man var i "P"-läget. Väl avslagen så fungerade blixten precis som jag ville med ETTL.

Synd bara att jag inte kan använda OmniBouce och utfyllnadsblixten då. Ja, jag känner mig faktiskt lite lurad...
 
magnus.bark skrev:
Synd bara att jag inte kan använda OmniBouce och utfyllnadsblixten då. Ja, jag känner mig faktiskt lite lurad...

Går ju alldeles utmärkt att använda dessa i blixtens A-läge. Då använder blixten sin egen sensor och du måste också ställa eventuell blixtljuskompensation på blixten och ej på huset.

Metz A-läge fungerar superbra jämfört med andra blixtar jag haft (även min nuvarande Canon 580EX). Det verkar vara väldigt bra sensorer (faktiskt 2 stycken, en på SCA-enheten och en på själva blixthuvudet) på blixten och bra programvara. På min KM Dynax 7D funkade faktiskt A-läget på blixten med mer konsekvens än något av kamerans TTL-lägen!

mvh / Matti
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.