Annons

Problem med "burriga" bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

fototjejen1

Medlem
Hej!
Jag fotar med min Canon EOS 600 d + (oftast) objektivet Canon EF 50mm 1:1.8 II och i formatet S2 2.5M 1920x1280 [3459]

Jag har problem med att få bilderna skarpa efter redigering i photoshop cs 5 och uppladdningen på min blogg. Jag laddar upp bilderna i 700px på bloggen och dom blir nästan alltid burriga och förstörda. I photoshop så gör jag bilderna ljusare i curves och sen lägger till en copyright text. Någon som vet varför dom blir så burriga och om jag gör något fel med inställningarna eller något?
Jag har kameran oftast på Av, bländaren F1.8 och ISO på Auto. Ibland drar jag även upp (har glömt vad det heter men man håller in Av +/- knappen och rullar på hjulet så blir bilderna ljusare)

Skulle bli väldigt tacksam för svar! Har aldrig riktigt förstått mig på det där med vad man ska ha alla inställningar på för att få en bra skarp bild, som inte heller är mörk osv. Tack i förhand!
 
Det fasta 50mm 1.8 gör sig bäst runt 2.2-2.8, så du kan märka att bilderna blir lite vassare med en mindre bländare. Men tror att just detta problemet beror på något annat.
 
Har du någon länk till bildexempel samt vilka inställningar du använder så brukar det bli lite lättare att bedöma vad det kan bero på. EF 50 1,8 II är ganska "mjukt" vid så stor bländare som 1,8. Försök att blända ner till minst 2,8 eller mer så är normalt sett det objektivet knivskarpt (om det inte felfokuserar av någon anledning). Sedan tycker jag att du gott kan använda kamerans högsta upplösning. Gör dina justeringar och förminska sedan bilden i PS. Observera att all förminskning av bilden försämrar skärpan. Stora delar av bilden skalas ju bort. Avsluta därför alltid med att lägga på lite skärpa för webb när bilden är klar. Se t.ex. Moderskeppets guide här.
 
Prova att fota med inställning L istället för S2 och förminska bilden efter att du redigerat.

Edit: såg precis att posten ovan innehöll samma tips.. :)
 
Prova även att läsa på lite vad gäller dom olika inställningarnas innebörd.. det kommer du ha igen tusenfalt! du behöver inte ens läsa.. gå in på youtube och sök på typ, manual camera settings, osv så ska du få se på grejor! sök också efter "froknowsphoto" eller "jared polin" (samma kille) han har jättemycket skitbra och roliga videos riktade till nybörjare och amatörer, jag har lärt mig tonvis från honom! :)
 
Om det är på bloggen, så kolla vilken färgrymd du exporterar ut i. Jag använder nu sRGB men har för mig att inställt värde i adobe var något prophoto eller adobeRGB eller liknade och de gav förfärliga brunblekta bilder
 
Hej!
Jag fotar med min Canon EOS 600 d + (oftast) objektivet Canon EF 50mm 1:1.8 II och i formatet S2 2.5M 1920x1280 [3459]

Jag har problem med att få bilderna skarpa efter redigering i photoshop cs 5 och uppladdningen på min blogg. Jag laddar upp bilderna i 700px på bloggen och dom blir nästan alltid burriga och förstörda. I photoshop så gör jag bilderna ljusare i curves och sen lägger till en copyright text. Någon som vet varför dom blir så burriga och om jag gör något fel med inställningarna eller något?
Jag har kameran oftast på Av, bländaren F1.8 och ISO på Auto. Ibland drar jag även upp (har glömt vad det heter men man håller in Av +/- knappen och rullar på hjulet så blir bilderna ljusare)

Skulle bli väldigt tacksam för svar! Har aldrig riktigt förstått mig på det där med vad man ska ha alla inställningar på för att få en bra skarp bild, som inte heller är mörk osv. Tack i förhand!

Hej !

Svårt att vara synsk och gissa, en bild eller länk är mer eller mindre nödvändig.
Var de bra innan uppladdning ?

-----------------

Men en gissning, du har inte skärpt upp bilden innan uppladdning (1).

Bilden storleksändras vid uppladdning, gör bildstorleken till detta innan uppladdning,
givetvis väl skärpt (giss 2).

--------------

Jag testade RAW mot sRAW i en 40D, och efter uppsampling så
var det mer eller mindre omöjligt att skilja dessa åt, har svårt att tro
det beror på bildformatet.

//MW
 
Om det är på bloggen, så kolla vilken färgrymd du exporterar ut i. Jag använder nu sRGB men har för mig att inställt värde i adobe var något prophoto eller adobeRGB eller liknade och de gav förfärliga brunblekta bilder

Råkade själv ut för detta och förstod inte riktigt vad som hände. Visade sig att jag sparade JPG-bilder i AdobeRGB färgrymden och på en äldre webläsare blev detta fel hanterat - färgerna såg urtvättade och bleka. Efter att ha sparat i sRGB istället så såg färgerna normala ut.

Men de flesta webläsare klarar numera av att hantera ICC-profiler. Tex IE9 och Chrome känner igen och kan hantera ICC profiler till en viss nivå. Har provat och bilder jag sparat i AdobeRGB visas korrekt numera.

Här finns en länk där man kan testa vad sin webläsare klarar av
http://ie.microsoft.com/testdrive/graphics/colorprofiles/default.html

Fast andra program klarar kanske inte av det. Fast Stone Image Viewer är ett vanligt bildvisningsprogram och där måste du gå in i Settings / CMS och bocka för "Activate Color Management System (CMS)" alternativet för att det ska fungera.



Men till grundproblemet, låter som att något händer med bilden i och med uppladdningen till bloggen.

Som "Smw" påpekar är det i princip nödvändigt med ett exempel i form av bilder. Bild före behandling, bild efter behandling samt en weblänk till hur bilden blev efter uppladdning (eller att man sparat ned bilden från weblänken).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.